Rozvíjení a hodnocení klíčových kompetencí v české škole
Předložená práce se zabývá přijetím a uplatněním konceptu klíčových kompetencí v české škole. Klíčové kompetence byly oficiálně zavedeny do českého vzdělávacího systému školským zákonem z roku 2004 jako stěžejní prvek zahájené kurikulární reformy. Cílem práce je ověřit, zda učitelé přijali koncept k...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2008.
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/163638/pedf_d/ |
Shrnutí: | Předložená práce se zabývá přijetím a uplatněním konceptu klíčových kompetencí v české škole. Klíčové kompetence byly oficiálně zavedeny do českého vzdělávacího systému školským zákonem z roku 2004 jako stěžejní prvek zahájené kurikulární reformy. Cílem práce je ověřit, zda učitelé přijali koncept klíčových kompetencí, zda jsou schopni je operacionalizovat na úrovni školního kurikula a zda se jim daří klíčové kompetence vědomě a efektivně rozvíjet u svých žáků. Postoje pedagogů byly zjišťovány pomocí tří různých dotazníkových šetření mezi učiteli a řediteli škol. Dovednosti učitelů operacionalizovat klíčové kompetence na úrovni školního kurikula, rozvíjet je ve výuce a hodnotit míru jejich osvojení byly zjišťovány na základě případových studií, které zkoumaly obtíže jednotlivých učitelů při rozvíjení a hodnocení klíčových kompetencí ve vyučovacích předmětech, a na základě dokumentů získaných ze škol (školní vzdělávací programy, výstupní hodnocení, podklady dokumentující rozvíjení a hod. The thesis focuses on the concept of key competencies and its implementation in Czech schools. Key competencies were formally introduced into the Czech education system with the Education Act that came into effect in 2005 as the main component of the curricular reform. The aim of the thesis is to explore teacher attitudes towards reform objectives and to find out whether they posses skills neccessary for operationalization of key competences in school curricula and for successful development of student key competencies in instruction. Teacher attitudes were examined by three independent questionnaire surveys inquiring teachers and school principals. Teacher skills to develop and assess key competencies in their classrooms were explored by four case studies that focused on obstacles that prevent teachers from successful implementation of key competencies in their subjects and document analysis. Document analysis dealt with various documents gained from schools that provided evidence abo. |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Oldřich Šimoník. |
Fyzický popis: | 153 l. |