Výslovnost ve výuce německého jazyka na ZŠ /

Předmětem práce jsou výslovnostní chyby českých žáků učících se němčině jako druhému cizímu jazyku na základní škole. Cílem výzkumu bylo empiricky ověřit, v jaké míře mají žáci obtíže s výslovnostními jevy v němčině, ve kterých čeští rodilí mluvčí obvykle chybují. Dále bylo zjišťováno, jakým způsobe...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Čeřovská, Martina (Autor práce)
Další autoři: Janíková, Věra, 1956- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2020
Témata:
On-line přístup:https://is.muni.cz/th/nu20n/
Obálka
Popis
Shrnutí:Předmětem práce jsou výslovnostní chyby českých žáků učících se němčině jako druhému cizímu jazyku na základní škole. Cílem výzkumu bylo empiricky ověřit, v jaké míře mají žáci obtíže s výslovnostními jevy v němčině, ve kterých čeští rodilí mluvčí obvykle chybují. Dále bylo zjišťováno, jakým způsobem se v těchto chybách projevuje transfer z dříve osvojených jazyků žáka, tj. mateřského jazyka (češtiny) a prvního cizího jazyka (angličtiny). V rámci teoretických východisek popisujeme různá pojetí výslovnosti z hlediska cílů výuky cizích jazyků a zjišťujeme, jakým způsobem je požadavek na výslovnost prezentován v současných pedagogických dokumentech. Pozornost věnujeme různým definicím jazykových chyb a jejich příčinám. Vzhledem k tomu, že k identifikaci chyb přistupujeme na základě kritéria spisovnosti, pojednáváme o vývoji výslovnostní normy němčiny a její kodifikaci. Uvádíme rovněž vybrané tuzemské a zahraniční výzkumy, které různou měrou ovlivnily koncepci našeho výzkumu, a charakteriz
The thesis deals with pronunciation mistakes of Czech pupils learning German as a second foreign language at elementary school. The aim of the research was to empirically verify the extent to which pupils have difficulties with pronunciation phenomena in German, in which Czech native speakers usually make mistakes. The investigation followed the way these errors manifest themselves in the transfer from the pupils' previously acquired languages, i.e. their mother tongue (Czech) and the first foreign language learnt (English). Within the theoretical foundation, we describe different concepts of pronunciation in terms of foreign language teaching objectives and we discover how the pronunciation requirement is presented in current pedagogical documents. We focus on various definitions of language errors and their causes. Considering the identification of errors being based on the literal criterion, we discuss the development of German pronunciation standard and its codification. We also pr
Popis jednotky:Vedoucí práce: Věra Janíková
Fyzický popis:118 listů