Od českého geografického vzdělávacího programu k vyučovací hodině příklad transformace českého geografického kurikula do školního vzdělávacího programu a vyučovací hodiny zeměpisu /

Práce se věnuje kurikulárnímu vzdělávání v České republice, která podstatně mění charakter práce učitele. V krátkém historickém přehledu je srovnávána výuka zeměpisu během stoletého vývoje, kdy neustále docházelo ke sporu o výuku geografie jako popisného, deskriptivního vyučovacího předmětu a předmě...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Vávra, Jaroslav, 1953- (Autor práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2008
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/103665/prif_r/
Obálka
Popis
Shrnutí:Práce se věnuje kurikulárnímu vzdělávání v České republice, která podstatně mění charakter práce učitele. V krátkém historickém přehledu je srovnávána výuka zeměpisu během stoletého vývoje, kdy neustále docházelo ke sporu o výuku geografie jako popisného, deskriptivního vyučovacího předmětu a předmětu založeného na vědeckých poznatcích. Další část se věnuje vztahu obsahu zeměpisu s duševním vývojem žáka/studenta (vnímání a chápání prostorových vztahů) a zahrnutí těchto poznatků do vývojového kurikula. Transformace českého geografického kurikula do školní úrovně je představována jednak na srovnání se zahraničními zkušenostmi, např. anglické, americké či Mezinárodní charta o geografickém vzdělávání, tak na konkrétních příkladech, např. učivo o Světovém oceánu. Zpracovávané téma je v práci doplněno přílohami.
The thesis deals with teachers´ knowledge in the Czech Republic, which is a brand new experience for Czech teachers. In short history, centennial development, the author compares two main approaches in Czech geographical teaching - descriptive, and academic. Next part of the thesis deals with relation between geographical content and pupil´s mental development (his/her perception of space and his/her geographical thinking on space). The author discusses the knowledge about constructive vs developmental curriculum. Transformation of Czech geographical curriculum into school geographical curriculum is compared with foreign experience (English, U.S. and/or International Charter on Geographical Education and the author presents the transformation into Czech school curriculum in case study The Ocean. The final part of the thesis contains supplements.
Fyzický popis:81 l., [29] l. příl. : il