Řečové akty žádosti a omluvy formulované českými studenty v anglickém jazyce (L2). Analýza potřeb. /

Předkládaná disertační práce se zabývá pragmatickou kompetencí českých studentů v anglickém jazyce (L2). Ačkoliv je pragmatická kompetence považována za součást komunikační kompetence, výzkumy ukazují, že její význam je často podceňován a ve výuce cizích jazyků jí není věnován dostatečný prostor. Cí...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Lahodová Vališová, Marie (Autor práce)
Další autoři: Dontcheva-Navratilova, Olga, 1962- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2024
Témata:
On-line přístup:https://is.muni.cz/th/tuv79/
Obálka
Popis
Shrnutí:Předkládaná disertační práce se zabývá pragmatickou kompetencí českých studentů v anglickém jazyce (L2). Ačkoliv je pragmatická kompetence považována za součást komunikační kompetence, výzkumy ukazují, že její význam je často podceňován a ve výuce cizích jazyků jí není věnován dostatečný prostor. Cílem této práce je zjistit, jaká je úroveň pragmatické kompetence českých studentů v anglickém jazyce (L2) a zda dokáží vhodně používat strategie a lingvistické prostředky s ohledem na kontext, přičemž se konkrétně zaměřuji na realizaci řečových aktů žádosti a omluvy. V teoretické části je představen model komunikační kompetence podle Bachmana (1990), teorie řečových aktů podle Searla (1979) a teorie zdvořilosti podle Brownové a Levinsona (1987). Rovněž jsou shrnuty zahraniční a české výzkumy týkající se řečových aktů žádosti a omluvy, na jejichž základě byly vytvořeny nebo převzaty taxonomie pro analýzu těchto aktů v rámci disertačního výzkumu. Disertační práce se skládá ze tří studií, využí
This dissertation examines the pragmatic competence of Czech students in the English language (L2). Although pragmatic competence is considered an integral part of communication competence theories, previous research indicates that its importance is often underestimated and insufficiently addressed in foreign language teaching. The aim of this study is to assess the level of pragmatic competence of Czech students in English (L2) and to determine whether they can appropriately use strategies and linguistic means in context, focusing specifically on the realization of speech acts of requests and apologies. The theoretical part of this dissertation presents Bachman's (1990) model of communicative competence, Searle's (1979) speech act theory, and Brown and Levinson's (1987) politeness theory. It also reviews international and Czech studies on the topic of requests and apologies. These studies formed the basis for the taxonomies used in this research. This dissertation consists of three
Popis jednotky:Vedoucí práce: Olga Dontcheva-Navrátilová
Fyzický popis:139 listů