Geografie podvýživy /
Podvýživa je neustupujícím globálním problémem, kterému se v rámci gymnaziální výuky nevěnuje dostatečná pozornost. Prvním cílem práce je pomocí odborné literatury a internetových zdrojů identifikovat příčiny podvýživy a představit mapu jejího výskytu ve světě. Druhým cílem je představení výukových...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2024
|
Témata: | |
On-line přístup: | https://is.muni.cz/th/ya8hd/ |
Shrnutí: | Podvýživa je neustupujícím globálním problémem, kterému se v rámci gymnaziální výuky nevěnuje dostatečná pozornost. Prvním cílem práce je pomocí odborné literatury a internetových zdrojů identifikovat příčiny podvýživy a představit mapu jejího výskytu ve světě. Druhým cílem je představení výukových metod vhodných pro rozvoj žáků v oblasti myšlení v globálních souvislostech a využít je pro výuku příčin a rozšíření podvýživy. První část práce vymezuje používané termíny související s podvýživou, jako je podvýživa samotná, hlad a potravinová bezpečnost, dále se věnuje propojení podvýživy s chudobou, zemědělstvím, politickou stabilitou zemí a dalšími faktory. Pomocí dvou indikátorů jsou na mapě identifikovány nejohroženější oblasti a příčiny nejvíce ovlivňující obyvatele jednotlivých regionů. Druhá část práce poskytuje návrh začlenění geografie podvýživy do gymnaziální výuky s ohledem na rámcové a školní vzdělávací programy, včetně výukových metod podporujících žáky k hledání souvislostí me Undernutrition is a persistent global issue which is not addressed sufficiently in Czech grammar school education. The first objective of this paper is to identify the causes of malnutrition and present a map of its prevalence using literature and internet sources. The second objective is to introduce teaching methods suitable for developing students’ thinking in global contexts and to implement them while teaching the causes and prevalence of malnutrition. The first part of the paper defines the terms used in relation to malnutrition, such as malnutrition itself, hunger and food security, and discusses the links between malnutrition and poverty, agriculture, political stability of countries and other factors. Using two indicators, the map identifies the most vulnerable areas and the causes that most affect people in each region. The second part of the paper presents a proposal for integrating the geography of malnutrition into secondary school education, in terms of framework and cur |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Petr Daněk |
Fyzický popis: | 43 stran |