Webová virtuální realita: nový způsob prezentace geoprostorových dat /
Virtuální realita je stále častěji uvažována v kontextu geoprostorových dat, 3D modelů měst a urbanismu. Jakožto nový způsob vizualizace přináší nové možnosti, ale i nevýhody. Standardní způsob implementace vizualizací využívající virtuální reality je v podobě desktopových aplikací, které oproti web...
Uloženo v:
| Hlavní autor: | |
|---|---|
| Další autoři: | |
| Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
| Jazyk: | Čeština |
| Vydáno: |
2024
|
| Témata: | |
| On-line přístup: | https://is.muni.cz/th/lp8ls/ |
| Shrnutí: | Virtuální realita je stále častěji uvažována v kontextu geoprostorových dat, 3D modelů měst a urbanismu. Jakožto nový způsob vizualizace přináší nové možnosti, ale i nevýhody. Standardní způsob implementace vizualizací využívající virtuální reality je v podobě desktopových aplikací, které oproti webovým nedisponují vysokou dostupností. Z tohoto důvodu se práce zabývá průzkumem soudobých webových technologií umožňujících tvorbu virtuálních prostředí zobrazujících geografická data. Hlavním cílem práce je identifikace vhodné technologie pro tvorbu virtuálního prostředí na webu a následná implementace pilotní aplikace za použití vybrané technologie. Teoretická část práce představuje klíčové koncepty, jimiž je koncepce virtuální reality, základy lidské percepce a principy 3D modelování a grafiky. Za účelem vhodného výběru následuje podrobná analýza dostupných technologií v kontextu procesu tvorby výsledné vizualizace. Výsledkem výběru se stala aplikace Wonderland engine. Praktická část prá Virtual reality is increasingly being considered in the context of geospatial data, 3D city models, and urbanism. As a new method of visualization, it brings new possibilities but also drawbacks. The standard approach to implementing visualizations using virtual reality often takes the form of desktop applications, which, unlike web-based solutions, lack high availability. For this reason, the work focuses on exploring contemporary web technologies that enable the creation of virtual environments displaying geographic data. The main objective of the work is to identify suitable technology for building a virtual environment on the web and subsequently implement a pilot application using the chosen technology. The theoretical part of the work introduces key concepts, such as the concept of virtual reality, the basics of human perception, and the principles of 3D modeling and graphics. A detailed analysis of available technologies in the context of the process of creating the final visual |
|---|---|
| Popis jednotky: | Vedoucí práce: Lukáš Herman |
| Fyzický popis: | 96 listů, 4 listy přílohy |