STEPS - Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s poruchami autistického spektra : tvorba, implementace a evaluace programu /

Zdraví sourozenci dětí s poruchami autistického spektra (PAS) čelí řadě jedinečných psychologických a sociálních stresorů souvisejících s obtížemi jejich sourozence a jsou tak vystaveni zvýšenému riziku rozvoje psychických a adaptačních obtíží. V České republice byla této skupině dětí věnována dopos...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Havelka, David (Autor práce)
Další autoři: Bartošová, Kateřina, 1984- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2018
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/kd1wl/
Obálka
Popis
Shrnutí:Zdraví sourozenci dětí s poruchami autistického spektra (PAS) čelí řadě jedinečných psychologických a sociálních stresorů souvisejících s obtížemi jejich sourozence a jsou tak vystaveni zvýšenému riziku rozvoje psychických a adaptačních obtíží. V České republice byla této skupině dětí věnována doposud pouze minimální pozornost. Cílem dizertační práce proto bylo vytvořit, implementovat a výzkumně zhodnotit efektivitu podpůrného programu pro sourozence dětí s PAS - program STEPS (Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s PAS). STEPS vychází zejména z teorie kognitivně-behaviorální terapie a zážitkové pedagogiky. Sestává z 10 dvouhodinových setkání pro dvě věkové skupiny (7-11 a 12-16 let). Hlavními cíli programu je posilování pozitivních aspektů sourozeneckého vztahu, předání vědomostí o PAS, zlepšení úrovně psychického přizpůsobení, kvality života, subjektivně vnímané rodinné opory, řešení problémů a copingových strategií. Finální verzí programu prošlo prozatím 31 so
Healthy siblings of children with Autism Spectrum Disorders (ASD) are challenged with number of specific psychological and social stressors related to their siblings’ difficulties, that put them in an increased risk of developing mental health problems and adaptation difficulties. Yet this group has received only minor attention from practitioners and researchers in the Czech Republic. Therefore, the aim of this dissertation thesis was to create, implement and evaluate the STEPS intervention (Group Therapeutic and Educational Program for Siblings of Children with ASD). STEPS is primarily based on cognitive-behavioral therapy and experiential learning. It consists of 10 two-hour sessions designed for two age groups (7-11 and 12-16 years). The main objectives of the program are to strengthen the positive aspects of sibling relationship; to improve ASD knowledge; to increase the level of psychological adaptation, quality of life and subjectively perceived family support; and to strengthe
Popis jednotky:Vedoucí práce: Kateřina Bartošová
Fyzický popis:14 stran, cxc stran příloh : ilustrace