Tělo v pohybu: performativita sokolského hnutí v období formování moderního českého národa /
Disertace pojednává o performativním utváření české národní identity sokolským hnutí vXdruhé polovině 19. století. Zkoumá především sokolské kulturní performance (konkrétně Slavnost svěcení praporu Sokola Pražského zXr. 1862, Jubilejní slavnost Sokola Pražského zXr. 1882 a sletovou scénu Marathon, O...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2018
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/dyht4/ |
Shrnutí: | Disertace pojednává o performativním utváření české národní identity sokolským hnutí vXdruhé polovině 19. století. Zkoumá především sokolské kulturní performance (konkrétně Slavnost svěcení praporu Sokola Pražského zXr. 1862, Jubilejní slavnost Sokola Pražského zXr. 1882 a sletovou scénu Marathon, Obrazy antické zXr. 490 př. Kr., uvedenou vXr. 1912). Význam v performanci je tvořen na základě součinnosti jednotlivých složek materiálnosti: prostorovosti, časovosti, zvukovosti a především tělesnosti, jež jsou v disertaci podrobeny analýze. Hlavním nositelem významu v kulturních performancích sokolského hnutí je tělo cvičence, proto je pozornost soustředěna právě na něj - na jeho fenomenologické a sémiotické aspekty konstruující kolektivní/národní identitu Dissertation deals with performative aspects of Czech nation identity’s construction developed by gymnastic movement Sokol in the second half of 19th century. The dissertation examines especially the form of Sokol movement’s cultural performances (specifically, Slavnost svěcení praporu Sokola Pražského in 1862 [Consecration of the Prague Sokol’s Flag], Jubilejní slavnost Sokola Pražského in 1882, [Jubilee Celebration of the Prague Sokol] a tableau vivant Marathon, Obrazy antické zXr. 490 př. Kr. [Marathon, Scenes of Ancient Greek life 490 B.C.], presented in 1912). The meaning is created by performance’s materiality: spatiality, temporality, tonality and corporeality. These elements of the performances are analysed in the thesis. The main vehicle of the meaning in Sokol movement’s cultural performances is the trainee’s body - the analysis is focus on its phenomenological and semiotic aspects helping to construct collective/nation identity |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Martina Musilová |
Fyzický popis: | 130 stran : ilustrace |