"Když není pro, bude tedy, třeba i nevědomě, proti." Socialistický realismus v Československu? Budovatelská éra socialistického realismu v české hudební kultuře se zaměřením na Brno (1948-1953) /
Výrazem „socialistický realismus“ se mínil základní koncepční směr socialisticky orientované umělecké tvorby. Jako jeho hlavní rysy se uváděly kvality stranickosti, lidovosti, pravdivosti. Klíčovým požadavkem byla sdělnost umění. Dále pak zásada, že dílo má podat specificky umělecký odraz reality v...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2017
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/ovtnh/ |
Shrnutí: | Výrazem „socialistický realismus“ se mínil základní koncepční směr socialisticky orientované umělecké tvorby. Jako jeho hlavní rysy se uváděly kvality stranickosti, lidovosti, pravdivosti. Klíčovým požadavkem byla sdělnost umění. Dále pak zásada, že dílo má podat specificky umělecký odraz reality v celé její historicko-vývojové společenské perspektivě, a to ve smyslu materialistického vývoje společenských řádů, tedy, že celá společnost spěje a vždy směřovala ke konečnému, ideálnímu, utopickému komunismu. Socialistický realismus také nastolil požadavek dialektické jednoty obsahu a formy. Dílo, obsahem socialistické, nemělo vystupovat jen jako výpověď o společenské perspektivě socialistického člověka, ale též svojí srozumitelnou formou a vůbec celým spektrem své funkční působnosti realizaci této perspektivy napomáhat. Spoluúčast umění na společenských přeměnách byla chápána jako doklad požadované pravdivosti umění. Podpora etablovaného mocenského komunistického systému a souhlasnosti s j The term “socialist realism” aimed to define the basic conceptual direction of art that served to further the goals of socialism. Stated as its main traits were communist values, art the people could identify with, and a realistic manner of depiction. The key requirement was the communicativeness of art. Another major principle was that a work of art should reflect, in a specific manner, reality in its entire historical-evolutionary social perspective, in line with the materialist development of the social order, that is, presenting the idea that the entire humankind was moving towards the final, ideal, visionary communism. Furthermore, socialist realism commanded that there be a dialectical unity between the content and the form. A work, socialist in terms of its content, should not merely reflect the social outlook of the socialist man, it was also expected to abet in the coming true of this perspective by means of its comprehensible form, as well as the whole spectrum of its functio |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Miloš Štědroň |
Fyzický popis: | 159 listů |