Chudoba ve světě v českém vzdělávacím kurikulu /
Problém chudoby je jedním z nejzávažnějších globálních problémů. Na formování představ a názorů o chudobě má zásadní vliv školní výuka. Cílem práce je analýza reprezentace chudoby v českých učebnicích zeměpisu. Hlavní metoda této práce je založena na porovnání „odborného“ a „vzdělávacího“ obrazu chu...
Uloženo v:
| Hlavní autor: | |
|---|---|
| Další autoři: | |
| Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
| Jazyk: | Čeština |
| Vydáno: |
2018
|
| Témata: | |
| On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/eqfhu/ |
| Shrnutí: | Problém chudoby je jedním z nejzávažnějších globálních problémů. Na formování představ a názorů o chudobě má zásadní vliv školní výuka. Cílem práce je analýza reprezentace chudoby v českých učebnicích zeměpisu. Hlavní metoda této práce je založena na porovnání „odborného“ a „vzdělávacího“ obrazu chudoby, tedy odborných poznatků o příčinách a rozšíření chudoby s informacemi předávanými žákům v učebnicích. Formou obsahové analýzy byly v těchto učebnicích zkoumány doslovné citáty, týkající se vytýčených výzkumných otázek, které se zaměřily na definici chudoby, její kontext, příčiny chudoby a rozšíření chudoby ve světě. V učebnicích byly zjištěny závažné nedostatky. Chudoba je v učebnicích nevhodným způsobem zjednodušována, pojmy spojené chudobou nejsou dostatečně teoreticky ukotveny a chudoba je redukována převážně na její ekonomickou dimenzi. Výsledky práce jsou využitelné při přípravě nových studijních materiálů. In 21st century, poverty remains one of the most serious global issues. The formation of ideas and opinion about poverty is strongly affected by school education. The objective of the thesis is to analyze the representation of poverty in Czech geography textbooks. The main analytical method is based on the comparison of „academic“ and „educational“ representation of poverty, that is information about causes and distribution of poverty found in geography textbooks is juxtaposed to academic knowledge on the subject. Using content analysis, quotations found in textbooks were examined, following identified research questions that focused on the definition of poverty, its context, the causes of poverty and the distribution of poverty in the world. Serious shortcomings were found in textbooks. |
|---|---|
| Popis jednotky: | Vedoucí práce: Petr Daněk |
| Fyzický popis: | 60 listů, 3 listy nečíslovaných příloh |