Pulchrum, bonum, verum v díle Hanse Urse von Balthasara /
Disertace pojednává o transcendentáliích krása, dobro a pravda, jak je ve své trilogii Herrlichkeit - Theodramatik - Theologik uchopuje a zpracovává jeden z nejvýznamnějších evropských humanistů 20. století, Švýcar Hans Urs von Balthasar (1905-1988), který ve snaze o celostní vnímání transcendentáli...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2017
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/346469/ff_d_b2/ |
Shrnutí: | Disertace pojednává o transcendentáliích krása, dobro a pravda, jak je ve své trilogii Herrlichkeit - Theodramatik - Theologik uchopuje a zpracovává jeden z nejvýznamnějších evropských humanistů 20. století, Švýcar Hans Urs von Balthasar (1905-1988), který ve snaze o celostní vnímání transcendentálií integruje tři sféry lidského ducha zabývající se celkovou souvislostí bytí: filosofii, náboženství a umění. Disertace se snaží o kritické zhodnocení Balthasarova pojetí těchto nejzákladnějších pojmů metafyziky. 1. kapitola představuje Balthasarovu biografii, jeho stěžejní spisovatelskou tvorbu a zásadní filosofické názory a postoje. 2. kapitola je stručnou metafyzickou propedeutikou s důrazem na tzv. vztahové transcendentálie, přičemž pozice krásy se jeví jako nejproblematičtější. Avšak Balthasar z ní (3. kapitola) učinil pomyslně nejdůležitější transcendentálii, neboť otevírá subjekt a přivádí ho k tajemství pravdy a dobra, k tajemství Bytí (ipsum esse) - podstatě a základu všeho, co je The dissertation discusses the transcendentals beauty, goodness and truth, as understood and discussed by one of the European most important humanists of the 20th century, the Swiss Hans Urs von Balthasar (1905-1988) in his trilogy The Glory of the Lord - Theo-Drama - Theo-Logic. In pursuit of a holistic perception of transcendentals, Balthasar integrates three spheres of the human spirit involved in the overall context of being: philosophy, religion and arts. The dissertation tries to critically evaluate Balthasar’s conception of the most fundamental terms of metaphysics. Chapter 1 presents Balthasar’s biography, his most important writings and fundamental philosophical beliefs and attitudes. Chapter 2 is a brief metaphysical propaedeutic with an emphasis on so-called relational transcendentals, while the position of beauty seems to be the most problematic. However, Balthasar established beauty (Chapter 3) notionally as the most important transcendental because it opens up the subject |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Helena Pavlincová |
Fyzický popis: | 170 stran |