Faktory ovlivňující čtenářství českých a amerických žáků 4. ročníku primární školy: mezinárodní studie /

Disertační práce se zaměřuje na popis a analýzu faktorů, které ovlivňují čtenářství žáků 4. ročníku primární školy v Brně a v Haywardu (Kalifornie, Spojené státy americké). Teoretická část práce je věnována ukotvení problematiky, a to hned z několika hledisek: (a) literárně-historického, (b) literár...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Sýkorová, Pavla (Autor práce)
Další autoři: Janík, Tomáš, 1977- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2016
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/237409/pedf_d/
Obálka
Popis
Shrnutí:Disertační práce se zaměřuje na popis a analýzu faktorů, které ovlivňují čtenářství žáků 4. ročníku primární školy v Brně a v Haywardu (Kalifornie, Spojené státy americké). Teoretická část práce je věnována ukotvení problematiky, a to hned z několika hledisek: (a) literárně-historického, (b) literárně-teoretického, (c) didaktického a (d) obecně pedagogického. Představujeme vývoj literárního vzdělávání (včetně jeho průniků do výuky čtení) primární školy jak u nás, tak i ve Spojených státech amerických. Dále definujeme pojmy: funkční gramotnost, čtenářská gramotnost a literární gramotnost. Snažíme se postihnout jejich hierarchii, ale zároveň si všímat, jak se mezi sebou jednotlivé gramotnosti prolínají a navzájem se ovlivňují. V další kapitole se zabýváme představením českého kurikula: Rámcového vzdělávacího programu a amerického kurikulárního dokumentu Standardy společného základu. V případě amerického kurikula si klademe za cíl představit jeho koncepci a obsah, především pro výuku angl
In the dissertation, we focus on the definition and analysis of the factors which affect the reading habits of students in the fourth grade of elementary school in the Brno, Czech Republic as well as Hayward, California. The theoretical portion of the study has been dedicated to establishing several challenges from the following points of view: (a) literary-historical, (b) literary-theoretical, (c) didactic and (d) general education. We introduce the development of literary education, including its connection with reading instruction, in primary school both here in the Czech Republic as well as in the USA. Furthermore, we define the terms functional literacy, reading literacy and literary literacy. We attempt to not only define the hierarchy between the terms, but also determine how they interlink and relate to each other. The subsequent chapter has been focused on interpretation of these curriculum: (a) Framework Education Programme for Elementary Education and (b) Common Core State S
Popis jednotky:Vedoucí práce: Tomáš Janík
Fyzický popis:191 listů, 20 nečíslovaných listů příloh + 1 CD-ROM