Promítání v divadlech před první světovou válkou : genealogická sonda do vztahů představení a projekce a konstrukce divadelní specifičnosti /

Disertace zdůvodňuje promítání v repertoárových divadlech během etablování kinematografie jako dominantní kulturní formy na začátku dvacátého století. V divadelních budovách se konaly různá audiovizuální představení založená na promítání. Možnosti kombinace projekce a scénického vystoupení k popular...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Bernátek, Martin (Autor práce)
Další autoři: Drozd, David, 1976- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2016
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/179003/ff_d/
Obálka
Popis
Shrnutí:Disertace zdůvodňuje promítání v repertoárových divadlech během etablování kinematografie jako dominantní kulturní formy na začátku dvacátého století. V divadelních budovách se konaly různá audiovizuální představení založená na promítání. Možnosti kombinace projekce a scénického vystoupení k popularizaci poznatků moderní vědy byly prozkoumávány osvětovými organizacemi jako Urania v Berlíně a ve Vídni. Vytvořily proto novou scénickou formu - vědecké divadlo (Wissenschaftliche Theater). K analýze vztahů mezi divadelnictvím a audiovizuálními formami na začátku dvacátého století kombinuji teatrologický přístup s tzv. novou historií kina. Proto se zaměřují na performativní aspekt promítání. Inspiruji se symetrickou antropologií Bruno Latoura a zaměřuji se na paradoxní a hybridní povahu kulturních procesů mezi divadlem a kinem. Využívám koncept kontemplativní kinematografie Charlese Mussera a propojuji jej s konceptem kina atrakcí Toma Gunninga a André Gaudreaulta. K analýze vztahu topologic
In this doctoral thesis, I present reasons for screening practices in central European reper­tory theatres at the beginning of the 20th century; in the era when the cinema was consti­tuted as a dominant cultural form. At that time, theatre buildings were places which offered not only theatrical shows but also organized audiovisual performances of differ­ent kind of projected image. I analyse them first and foremost with examples from Ger­man Municipal theatre in Brno (Stadttheater Brünn) and Czech National Theatre in Brno (Národní divadlo v Brně). At the end of the 19th century, educational organizations - such as Urania in Berlin, Vienna or Budapest - experimented with the possible combinations of projection, stage perform­ance, and science popularization. In order to analyse relations between theatre culture and audiovisual forms at the begin­ning of the 20th century, I decided to combine the theatre studies approach with the so called new film history. I thus consider screenings as
Popis jednotky:Vedoucí práce: David Drozd
Fyzický popis:154 stran : ilustrace