Promítání v divadlech před první světovou válkou : genealogická sonda do vztahů představení a projekce a konstrukce divadelní specifičnosti /
Disertace zdůvodňuje promítání v repertoárových divadlech během etablování kinematografie jako dominantní kulturní formy na začátku dvacátého století. V divadelních budovách se konaly různá audiovizuální představení založená na promítání. Možnosti kombinace projekce a scénického vystoupení k popular...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2016
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/179003/ff_d/ |
Shrnutí: | Disertace zdůvodňuje promítání v repertoárových divadlech během etablování kinematografie jako dominantní kulturní formy na začátku dvacátého století. V divadelních budovách se konaly různá audiovizuální představení založená na promítání. Možnosti kombinace projekce a scénického vystoupení k popularizaci poznatků moderní vědy byly prozkoumávány osvětovými organizacemi jako Urania v Berlíně a ve Vídni. Vytvořily proto novou scénickou formu - vědecké divadlo (Wissenschaftliche Theater). K analýze vztahů mezi divadelnictvím a audiovizuálními formami na začátku dvacátého století kombinuji teatrologický přístup s tzv. novou historií kina. Proto se zaměřují na performativní aspekt promítání. Inspiruji se symetrickou antropologií Bruno Latoura a zaměřuji se na paradoxní a hybridní povahu kulturních procesů mezi divadlem a kinem. Využívám koncept kontemplativní kinematografie Charlese Mussera a propojuji jej s konceptem kina atrakcí Toma Gunninga a André Gaudreaulta. K analýze vztahu topologic In this doctoral thesis, I present reasons for screening practices in central European repertory theatres at the beginning of the 20th century; in the era when the cinema was constituted as a dominant cultural form. At that time, theatre buildings were places which offered not only theatrical shows but also organized audiovisual performances of different kind of projected image. I analyse them first and foremost with examples from German Municipal theatre in Brno (Stadttheater Brünn) and Czech National Theatre in Brno (Národní divadlo v Brně). At the end of the 19th century, educational organizations - such as Urania in Berlin, Vienna or Budapest - experimented with the possible combinations of projection, stage performance, and science popularization. In order to analyse relations between theatre culture and audiovisual forms at the beginning of the 20th century, I decided to combine the theatre studies approach with the so called new film history. I thus consider screenings as |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: David Drozd |
Fyzický popis: | 154 stran : ilustrace |