La cultura mexicana y norteamericana en la narrativa post-68 de Carlos Fuentes y José Agustín /
Mexická a severoamerická kultura se dostaly během posledních dvou století do blízkého kontaktu. Toto sousedství vyvolalo i nejednu komplikovanou situaci (např. Mexicko-americká válka mezi lety 1846-1848). První významnou intelektuální debatu o směřování latinskoamerické a severoamerické kultury otev...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Španělština |
Vydáno: |
2016
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/178589/ff_d/ |
Shrnutí: | Mexická a severoamerická kultura se dostaly během posledních dvou století do blízkého kontaktu. Toto sousedství vyvolalo i nejednu komplikovanou situaci (např. Mexicko-americká válka mezi lety 1846-1848). První významnou intelektuální debatu o směřování latinskoamerické a severoamerické kultury otevřeli modernisté na sklonku 19. století. V dílech José Martího (1853-1895) nebo Rubéna Daría (1867-1916) pozorujeme protikladné vnímání obou kultur, které vrcholí v eseji “Ariel” (1900) od José Enrique Rodóa (1871-1917). S podobným vnímáním se v různých formách setkáváme dodnes. Tato disertační práce se zaměřuje na zobrazení mexické a severoamerické kultury v próze Carlose Fuentese (1928-2012) a Josého Agustína (1944) publikované po roce 1968. Po tzv. kulturní revoluci roku 1968 se změnil styl obou autorů, v globalizovaném světě vyvstala nová kulturní témata, která se dají shrnout do následující triády: identita - problém druhého - náboženství. Takto je strukturována i disertační práce. Jejím The cultures of Mexico and the USA have been closely interconnected over the last two centuries. The vicinity caused various difficult situations (e. g. Mexican-American War between 1846-1848). The first important intellectual clash between Latin-American and North-American culture emerged in Latin-America during the modernist period at the very end of the 19th century. In the works of José Martí (1853-1895) or Rubén Darío (1867-1916) we can observe inclination towards oppositeness (Latin-American vs. North-American) which graduates with the essay “Ariel” (1900) by José Enrique Rodó (1871-1917). Similar tendencies persist in different forms till today. This thesis is focused on the representation of the Mexican and North-American culture in the post-68 prose of Carlos Fuentes (1928-2012) and José Agustín (1944), two Mexican contemporary authors. After the so-called “Cultural revolution” of 1968 had changed the style of our authors; in the globalized world broke out new cultural topics |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Eva Lukavská |
Fyzický popis: | 14 listů : ilustrace |