Cesty soukromého sběratelství moderního umění v českých zemích v letech 1948-1965 /

Práce se věnuje fenoménu soukromého uměleckého sběratelství na našem území v období od komunistického převratu v roce 1948 do poloviny šestého desetiletí. Obraz principielně nové situace a role soukromého uměleckého sběratelství, okolností a cest jeho vývoje v komplikovaných podmínkách poválečné tot...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Rusinko, Marcela, 1976- (Autor práce)
Další autoři: Slavíček, Lubomír, 1949- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2016
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/16236/ff_d/
Obálka
Popis
Shrnutí:Práce se věnuje fenoménu soukromého uměleckého sběratelství na našem území v období od komunistického převratu v roce 1948 do poloviny šestého desetiletí. Obraz principielně nové situace a role soukromého uměleckého sběratelství, okolností a cest jeho vývoje v komplikovaných podmínkách poválečné totalitní společnosti, za specifické situace státem usměrňovaného uměleckého provozu a trhu, je autorkou sestavován na základě fragmentárních pramenů veřejných archivních fondů, souvisejících výstupů dobových periodik, stávajících dílčích studií, výstavních a aukčních katalogů, memoárové literatury, beletrie. Jednotlivé kapitoly sledují cílená systémová opatření proti tzv. bývalým lidem a jiným zástupcům „poražených“ tříd, jež dosud představovaly nositele tohoto fenoménu. Analyzují vývoj oficiální rétoriky režimu v této oblasti, podmínky a okolnosti fungování uměleckého trhu. Modelově je sledována situace individuálních sběratelů moderního umění, převážně majitelů významných předválečných sbíre
The presented work is devoted to the phenomenon of private art collecting in the Czech lands in the period from the 1948 Communist coup d'état until the mid-1960s. The author has assembled a picture of the fundamentally new situation and role in which private art collecting found itself, the circumstances and paths of its development in the complicated conditions of post-war totalitarian society, and the particular situation of state-directed artistic practice, including the art market. This picture is developed on the basis of fragmentary sources from public archival collections, related outputs from contemporaneous periodicals, existing component studies, as well as exhibition and auction catalogues, memoirs and fiction. The individual chapters trace targeted, systemic actions taken against so-called “former people” and other representatives of the “defeated” social classes who had hitherto been the vehicles of this phenomenon. They analyse the development of the regime’s official rh
Popis jednotky:Vedoucí práce: Lubomír Slavíček
Fyzický popis:244 listů