"Mé náboženství": K symbolice dítěte v myšlení Friedricha Nietzscheho /
Hlavní tezí práce je, že Nietzscheho sebeidentifikace jako vychovatele lidstva a otce nadčlověka je klíčem k rozluštění komplexní metaforicko-symbolické sémantiky jeho díla. Počínaje Lidským, příliš lidským zakládá Nietzsche svou filosofii na moderní pozitivistické vědě, s jejíž pomocí vysvětluje úd...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2016
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/18808/ff_d/ |
Shrnutí: | Hlavní tezí práce je, že Nietzscheho sebeidentifikace jako vychovatele lidstva a otce nadčlověka je klíčem k rozluštění komplexní metaforicko-symbolické sémantiky jeho díla. Počínaje Lidským, příliš lidským zakládá Nietzsche svou filosofii na moderní pozitivistické vědě, s jejíž pomocí vysvětluje údajně zázračné morální fenomény (svatost, nesobecká láska, umělecký genius atd.). Tento postup však odlišuje od pouhého popření jejich existence. Chce pochopit, jakou cestou byly různé formy vznešené existence v dějinách lidstva dosud konstruovány, aby v budoucnosti bylo možné konstruovat nové a vyšší, tedy nadlidské formy života. Tím zjemňuje, prohlubuje a pozvedá na vyšší úroveň svůj dřívější projekt “stvoření génia”, založený na Schopenhauerově metafyzice. Kontinuita Schopenhauerova odkazu se projevuje tvůrčím osvojením jeho “Metafyziky pohlavní lásky”, patrným v celém Nietzscheho díle, které má podobně jako spekulace jeho vychovatele svůj střed v dítěti, aniž by se přitom muselo vzdát své The author claims that Friedrich Nietzsche‘s self-identification as the Educator of Mankind and the Father of Overman is the key to unlock the complex metaphorical and symbolical semantics of his work. Starting from Human, All Too Human, Nietzsche firmly bases his philosophy on modern positivist science which he uses to explain allegedly miraculous moral phenomena (sainthood, selfless love, artistic genius etc.). He contrasts, however, such an explanation with simple denial of their existence. He wants to understand how different forms of noble existence have been constructed throughout human history in order to be able to construct new and higher, i.e. superhuman forms of life in the future. Doing this, he is refining, deepening and elevating his earlier project of „the production of genius“ which was based on Schopenhauer’s metaphysics. The continuity of Schopenhauer’s legacy is demonstrated by creative appropriation of his „Metaphysics of Sexual Love“ throughout Nietzsche’s work, wh |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Dušan Lužný |
Fyzický popis: | 96 listů |