Výkon smíšeného modelu veřejné správy ve statutárních městech na území ČR /
Disertační práce analyzuje stávající systém fungování statutárních měst v České republice. V úvodní části je zohledněn stručný historický vývoj, který mapuje vznik statutárních měst až do poloviny 19. století. Podrobněji se však práce věnuje situaci po roce 1990, kdy vznikla první novodobá statutárn...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Korporativní autor: | |
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2015
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/420193/pravf_c/ |
Shrnutí: | Disertační práce analyzuje stávající systém fungování statutárních měst v České republice. V úvodní části je zohledněn stručný historický vývoj, který mapuje vznik statutárních měst až do poloviny 19. století. Podrobněji se však práce věnuje situaci po roce 1990, kdy vznikla první novodobá statutární města, která mají zákonné oprávnění demokraticky dekoncentrovat výkon veřejné správy na nižší úroveň, a to na úřady městských částí a městských obvodů. Problematika statutárních měst je rozebírána z různých úhlů pohledu, včetně normotvorby obecně závazné vyhlášky (statutu města) u měst, která jsou územně členěna. Zvláštní pozornost disertační práce věnuje městu Pardubice, které je rozděleno do osmi městských obvodů. Detailně jsou na příkladu Pardubic analyzována benchmarkingová a ekonomická data, politický a společenský rozměr územního členění místní veřejné správy do městských obvodů. V poslední částí disertační práce přináší návrh řešení jak pro zefektivnění celého systému fungování statutárních měst v rámci české legislativy, tak konkrétně i návrh řešení pro město Pardubice. The dissertation paper deals with the current system of functioning of the statutory cities which is being applied in the Czech Republic. In the beginning there is portrayed the historical context of statutory cities (municipalities) which may be traced back to the middle of the 19th century. However, the paper pays a deeper attention to the situation after the Velvet Revolution when in 1990 there emerged newly established statutory municipalities on democratic grounds. These municipalities are legally permitted to decentralize its public administration into districts or boroughs with self-government authorities. A special focus is on the example of Pardubice Municipality, which has had experience with decentralized public administration for more than two decades. The paper brings detailed benchmarking and economic data as well as political and social dimension of this model of public administration. At the end the paper offers a solution to make the Czech system of statutory municipalities more effective and also a solution specifically for the City of Pardubice. |
---|---|
Popis jednotky: | Dizertace (MPA)--Masarykova univerzita, Právnická fakulta, 2015 Vedoucí práce: Petr Průcha |
Fyzický popis: | 87 listů |