Procesní analýza hodnotové výchovy v ČR se zaměřením na výzkumnou a pedagogickou praxi

Předkládaná disertační práce je zaměřena na problematiku hodnotové výchovy v České republice s orientací na výuku etické výchovy na 2. stupni základních škol a její kritické zhodnocení. Práce je koncipována jako teoretická přehledová studie doplněná o výzkumnou sondu. V úvodní části je prezentován o...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Ducháčková, Gabriela (Autor práce)
Další autoři: Střelec, Stanislav, 1944- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2015
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/53855/pedf_d/
Obálka
Popis
Shrnutí:Předkládaná disertační práce je zaměřena na problematiku hodnotové výchovy v České republice s orientací na výuku etické výchovy na 2. stupni základních škol a její kritické zhodnocení. Práce je koncipována jako teoretická přehledová studie doplněná o výzkumnou sondu. V úvodní části je prezentován obecný model procesu hodnotové výchovy, na jehož základě je vytvořena struktura převážné části práce, a součástí je také vymezení klíčových pojmů. V rámci druhé kapitoly je tematika hodnot zpracována z perspektivy většiny sociálních věd a ústí v jejich integraci v pedagogice. V následující části jsou zmapovány důležité socioekonomické determinanty, které ovlivňují hodnotové klima ve světovém a českém sociokulturním prostředí. V rámci českého prostředí je hlavní pozornost věnována transformaci společnosti po roce 1989 se zaměřením na změny institucí a hodnotových struktur. Čtvrtá kapitola se detailně věnuje žákovi v období pubescence a soustředí se na vývojová specifika tohoto období a na vývo
This thesis focuses on the problem of value education in our country, particularly on Czech ethics education in grades 6 - 9 and its critical evaluation. The structure of the thesis is a theoretical study with additional research. In the introduction I present a general concept of value education process which has been the basis of the thesis including definitions of the key terminology. Chapter II covers the topic of values from the perspective of most social fields and leads to their integration in pedagogy. The following part deals with the most important socio-economic determinants which affect the ethical climate both in the world and in the Czech socio-economic environment. Within the Czech background, major attention is paid to the transformation of the society after the year 1989, focusing particularly on the changes of institutions and value structures. Chapter IV describes in detail teenage pupils and concentrates on the specific developmental features of the period and the d
Popis jednotky:Vedoucí práce: Stanislav Střelec
Fyzický popis:273 l.