Kategorie rozumnosti v soukromém právu
Dizertační práce se zaobírá kategorií rozumnosti v soukromém právu. Rozumnost se aktuálně rozvíjí v kontinentálním právním systému pod tlakem anglosaského právního systému. Zdálo by se, že postačuje uvést rešerši zahraničních právních zkušeností teorie i praxe. To by ale dle mého názoru byl omyl. Po...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2013
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/134757/pravf_d/ |
Shrnutí: | Dizertační práce se zaobírá kategorií rozumnosti v soukromém právu. Rozumnost se aktuálně rozvíjí v kontinentálním právním systému pod tlakem anglosaského právního systému. Zdálo by se, že postačuje uvést rešerši zahraničních právních zkušeností teorie i praxe. To by ale dle mého názoru byl omyl. Pojem, obsah a funkce kategorie rozumnosti je totiž dán mimo právo samotné. V práci se proto zaobírám mimoprávními podněty. Primárně řeším otázku kategorie rozumnosti z pohledu filozofie. Dále též zohledňuji některé otázky jazyka, sociologie a ekonomie. Proto navrhuji, aby pojem, obsah i funkce kategorie rozumnosti byla určena na základě mimoprávních východisek. Podle mého názoru rozumnost je zaměřena na oblast ontologie. Z tohoto pohledu je velmi nešťastné, aby rozumnost byla omezena na pouhou otázku vědomostní, znalostní, technicistickou (technokratickou). Rozumnost tedy není totožná s racionalitou. Rozumnost má i etický, anebo eticko-estetický obsah. Za výbornou předlohu považuji antickou filozofii (Platón, Aristoteles, Cicero). This thesis deals with the category of reasonableness in private law. Reasonableness is currently developing in the continental legal system under pressure from the Anglo-Saxon legal system. It would seem that it is sufficient to make a research of foreign legal experience, theory and practice. In my opinion it would be a mistake. Concept, content and function of reasonableness is given outside the law itself. Therefore, I treat in this work with non-legal impulses (which are behind the law). I resolve primarly the issue of reasonableness in terms of philosophy. Further, they also take into account some of the issues of language, sociology and economics. Therefore, I propose that the concept, content and function category reasonableness was determined (based) on non-legal grounds. In my view, reasonableness is focused on the ontology. From this perspective, it is very unfortunate that reasonaleness was reduced to a mere question of knowledge, technocratic, rationality etc. Reasonableness is not identical with rationality. Reasonableness has ethical, or ethical-aesthetic content. I consider ancienit philospohy (Plato, Aristotle, Cicero) like an excellent model. |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Jan Hurdík |
Fyzický popis: | 207 stran |