Fenomén německo-českého výtvarného umění 20. století. (Die Pilger, Junge Kunst, Prager Secession. Pražská scéna a paralelní centra německy hovořících umělců v meziválečném Československu)
Disertační práce se zabývá tvorbou německy hovořících umělců z Čech, Moravy a Slezska v meziválečném Československu. Sleduje především dění na pražské umělecké scéně spojené s okruhem autorů skupiny Die Pilger, a spolků Junge Kunst a Prager Secession. Zkoumá inspirační zdroje a specifika jejich tvor...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2012
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/10883/ff_d/ |
Shrnutí: | Disertační práce se zabývá tvorbou německy hovořících umělců z Čech, Moravy a Slezska v meziválečném Československu. Sleduje především dění na pražské umělecké scéně spojené s okruhem autorů skupiny Die Pilger, a spolků Junge Kunst a Prager Secession. Zkoumá inspirační zdroje a specifika jejich tvorby z hlediska významu a začlenění do kontextu realistických tendencí sledovaného období, ale rozebírá také souvislosti společenského pozadí a přesahů těchto sdružení do dalších sfér (nejen) pražského kulturního života. Jedná se např. o roli německých tříd Akademie výtvarných umění v Praze, nákupy německé sekce Moderní galerie, organizování celostátních přehlídek německy hovořících umělců, účast na Benátském bienále, problematiku židovství, otázky národnostního vydělování a přivlastňování si autorů nebo pozoruhodný výskyt děl s tématikou orientalismu. Umělci Prager Secession představují kvalitativní vrchol německo-českého umění. Nikoli však vrchol osamocený, nýbrž doplněný řadou dalších srovn The dissertation deals with the art of German speaking artists from Bohemia, Moravia and Silesia in the period between the wars. It focuses especially on the Prague artistic scene in relation to the art groups Die Pilger, Junge Kunst and Prager Secession. It analyzes their inspiration sources and the specific features of their art production in the context of realistic trends of that time, it also takes into account the background of social events and the influence of these art groups in broader context of cultural life. For example, it examines the topics of German classes of Academy of Fine Arts in Prague, the purchases of the German section of Modern Gallery, organization of German speaking artist's exhibitions on the national level, participation on the Venice Biennale, Jewish question, national identity question, artist nationality claiming and the surprising amount of art with oriental topics. The artists of Prager Secession represent the climax of German-Czech art. Nevertheless, |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Alena Pomajzlová |
Fyzický popis: | 257 l. : il. |