Jednoduchý experiment v přírodovědném vzdělávání
Disertační práce je zaměřena na specifickou přírodovědnou výukovou metodu, kterou je experimentování, a to ve výuce fyziky na základní škole. V rámci realizovaného výzkumu byla provedena tři výzkumná šetření zaměřující se na tuto oblast přírodovědného vzdělávání. V rámci prvního výzkumného šetření b...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2013
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/55583/pedf_d/ |
Shrnutí: | Disertační práce je zaměřena na specifickou přírodovědnou výukovou metodu, kterou je experimentování, a to ve výuce fyziky na základní škole. V rámci realizovaného výzkumu byla provedena tři výzkumná šetření zaměřující se na tuto oblast přírodovědného vzdělávání. V rámci prvního výzkumného šetření byly analyzovány videozáznamy hodin výuky fyziky metodou videostudie. Z výsledků je patrné, že nejvíce jsou z hlediska četnosti ve výuce fyziky zastoupeny jednoduché kvalitativní experimenty demonstrované učiteli. Z hlediska časového zastoupení jsou to jednoduché kvantitativní experimenty realizované žáky ve skupinách. Z hlediska fází průběhu experimentování je ve výuce nejvíce zastoupena fáze realizace experimentu. Výzkumná zjištění jsou porovnávána pro dva tematické celky skládání sil a elektrický obvod. Druhé výzkumné šetření bylo realizováno metodou polostrukturovaného interview, která byla pořízena s učiteli fyziky, účastnících se videostudie. Z výsledků vyplývá, že učitelé spojují předv This dissertation work is based on a specific educational method in science lessons which is experimenting in the Physics lessons at secondary schools. During realization of the research there were held three stages focusing on this educational method. In the first research stage there were analyzed video recordings form Physics lessons via a method of a video study. It can be seen from the results that easy qualitative experiments done by the teachers are widely used in the Physics lessons. From the time perspective there are used easy quantitative experiments done by pupils divided into groups. From different phases of the experiment the longest phase is the realization of the experiment. All the findings were connected to two topics of composing forces and electrical circuit. The second research stage was realized through a method of half structured interview which was done with the Physics teachers, participating on the experiment. The results show that the teachers connect demonst |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Josef Trna |
Fyzický popis: | 166 l. |