Antropomorfní zobrazení ve výtvarném projevu gravettienu střední Evropy
Nositelem výtvarného projevu mladého paleolitu je jednoznačně anatomicky moderní člověk (Homo sapiens) a geneze tohoto fenoménu je chápána jako projev moderního lidského chování a schopností - především symbolického uvažování a pojetí času a prostoru - které u předchozích lidských forem nepředpoklád...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2010
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/184411/prif_m/ |
Shrnutí: | Nositelem výtvarného projevu mladého paleolitu je jednoznačně anatomicky moderní člověk (Homo sapiens) a geneze tohoto fenoménu je chápána jako projev moderního lidského chování a schopností - především symbolického uvažování a pojetí času a prostoru - které u předchozích lidských forem nepředpokládáme vůbec, nebo pouze sporadicky a ne v tak rozvinuté formě. Klíčem k jeho rozšíření a ukotvení ve společnosti byla pravděpodobně jeho výrazná kulturně-adaptivní funkce, která projektovala rozvíjející se komplexitu sociální struktury a zároveň zvýšenou potřebu komunikace a sebeidentifikace v době sílícího demografického růstu a konkurence v prostředí severní Eurasie.S ohledem na odlišný způsob realizace bývá tento projev tradičně studován v rozdělení na oblast západoevropskou, východoevropskou a tranzitní zóny středoevropskou a jihoalpskou, vyznačujícími se jak propojením západo-východních vlivů, tak specifickým lokálním charakterem. Upper paleolithic art is subscribed to anatomicaly modern humans (Homo sapiens) and its emergence is supposed to be a manifestation of modern behavior - especially symbolic cognition and definition of time and space - unknown or very rare in abilities of previous hominids. Its adaptive nature played a crucial role in distribution and stabilization of this phenomenon in society and reflected increasing need for comunication and personal and social identity in time of demographic growth and competitions in territory of north Eurasia. Upper paleolithic art is studied with regard of four geographic areas - Western European , Eastern European (including Siberia) and transit zones: Central Europe and South Alps combining west-eastern patterns with its specific aspects. |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Jiří Svoboda |
Fyzický popis: | 197 l. : il., mapy, fot. + 1 l. příl. |