Identita začínajících učitelů
V centru zájmu disertační práce stojí začínající učitelé. Ti nejsou nahlíženi pouze jako profesionálové, ale zároveň jako jedinečné lidské bytosti, jejichž profese je neoddělitelná od jejich osobního vývoje. Cílem disertační práce je přispět k lepšímu porozumění vývoji začínajících učitelů v aktuáln...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2009
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/6899/ff_d/ |
Shrnutí: | V centru zájmu disertační práce stojí začínající učitelé. Ti nejsou nahlíženi pouze jako profesionálové, ale zároveň jako jedinečné lidské bytosti, jejichž profese je neoddělitelná od jejich osobního vývoje. Cílem disertační práce je přispět k lepšímu porozumění vývoji začínajících učitelů v aktuálním českém vzdělávacím kontextu. Pro velkou šíři podmínek, které vývoj začínajících učitelů ovlivňují, byl výzkumný problém konceptualizován prostřednictvím konstruktu identity. Akcentuje individualitu a roli implicitních procesů. K výzkumu bylo použito kvalitativního přístupu, konkrétně biografického designu. Základními metodami sběru dat byly hloubkové interview a čára života. Analýza dat byla provedena za pomoci interpretativního přístupu zakotvené teorie. Výzkumné výsledky ukazují, že jedním z nejdůležitějších prostředků učitelovy profesionality jsou jeho osobnost a vztah, který si je k žákům schopen utvořit. Z hlediska vztahu začínajícího učitele k profesi se ukázala jako významná motiv In the center of the dissertation are novice teachers who are regarded not only as professionals, but also as unique human being whose profession is inseparable from their personal development. The dissertation aims at better understanding of novice teachers professional development in the current Czech educational context. For extensive broadeness of interacting conditions the concept of identity has been choosen. Identity accents the importance of individuality and the role of implicit processes. The research problem was examined by means of qualitative approach, in terms of biographic research design. Basic techniques we used were depth interview and the lifeline. For data analysis the method of grounded theory was used. Research outcomes confirm that the teacher´s personality and the relationship he/she is able to establish is one of the most important means of his professionality. From the proffessional point of view the motives of professional choice are also significant. They |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Marek Blatný |
Fyzický popis: | 155 l.. [8] l. příl. |