Přechod do dospělosti v podmínkách dlouhodobé nezaměstnanosti : Životní situace dlouhodobě nezaměstnaných absolventů středních škol perspektivou teorie životního běhu.
Teorie životního běhu typicky dělí život člověka na tři hlavní fáze - mládí, dospělost a stáří, nebo-li na přípravu na zaměstnání, ekonomickou aktivitu a zasloužený odpočinek po aktivním životě. Tyto fáze jsou pak spojeny dvěma významnými životními přechody, a sice přechodem do dospělosti a přechode...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2008.
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/22673/fss_d/ |
Shrnutí: | Teorie životního běhu typicky dělí život člověka na tři hlavní fáze - mládí, dospělost a stáří, nebo-li na přípravu na zaměstnání, ekonomickou aktivitu a zasloužený odpočinek po aktivním životě. Tyto fáze jsou pak spojeny dvěma významnými životními přechody, a sice přechodem do dospělosti a přechodem do starobního důchodu. V naší práci se podrobně věnujeme prvnímu z těchto přechodů. Přechod do dospělosti se vyznačuje dvěma základními charakteristikami. Jednak se neuděje ze dne na den, jedná se totiž o proces, který v životě jedince zabírá určitý časový prostor, a dále ho lze označit jako multidimenzionální, neboť jeho sociální konstrukce zahrnuje více dílčích přechodů: získání prvního trvalého zaměstnání, ekonomickou nezávislost, navázání trvalejšího partnerského vztahu a založení rodiny. Nicméně právě úspěšný vstup na pracovní trh je často nahlížen jako klíčový i pro úspěšné uskutečnění ostatních přechodů. V této disertační práci sledujeme dvě hlavní linie. Jednak se zabýváme významem. The aim of this study is to explore the dominant form of the transition to adulthood among Czech long-term unemployed secondary education leavers. We also examine regularities in the strategies they adopt to cope with the transition from youth to adulthood in their everyday lives. The analytical framework retained for our research is the life course theory. This framework was chosen mainly because of three reasons: First, it takes into account both macro and micro levels of the social reality, so that the dynamic relationship between the individual and the society can be examined. Second, the individuals are seen as active and creative agents who are able to shape their lives. Finally, within the life course theory framework, we can approach the transition from youth to adulthood as a multiple transition. This last point corresponds well to the reality because young people are on their way to adulthood on at least three trajectories: from school to work, from family of origin to family. |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Petr Mareš. |
Fyzický popis: | 223 s. |