Vzdělanostní aspirace dětí ohrožených sociálním vyloučením a diskriminací

Cílem předkládané studie je zjistit, jaké vzdělanostní aspirace mají žáci druhého stupně základní školy ohrožení sociálním vyloučením a diskriminací, a to z pohledu žáků komunitní základní školy a standardní základní školy. V teoretické části vycházím z konceptu aspirační úrovně, topologické teorie...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Mrkvánková Maléřová, Lenka (Autor práce)
Další autoři: Mareš, Jan, 1973 únor 15.- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2008.
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/78829/fss_m/
Obálka
Popis
Shrnutí:Cílem předkládané studie je zjistit, jaké vzdělanostní aspirace mají žáci druhého stupně základní školy ohrožení sociálním vyloučením a diskriminací, a to z pohledu žáků komunitní základní školy a standardní základní školy. V teoretické části vycházím z konceptu aspirační úrovně, topologické teorie a sociálně ekologického přístupu. Zaměřuji se však zejména na vztah mezi životem v podmínkách sociálního vyloučení a utvářením vzdělanostních či profesních aspirací. Dále se věnuji problematice sociálního vyloučení a diskriminace, protože prostředí, ve kterém dítě vyrůstá, do jisté míry predikuje jeho aspirace. Věnuji se také specifikům psychodiagnostiky sociokulturně znevýhodněných žáků a formování etnické identity. Studie je založena na kvantitativním i kvalitativním vyhodnocení dat, které jsem získala metodou polostrukturovaných rozhovorů. V rozhovorech se projevují vlastní zkušenosti žáků s podmínkami života v sociálně vyloučených lokalitách, s diskriminací, ale zejména s procesem volb.
The objective of this diploma paper is to describe academic aspirations of the children that face social exclusion and discrimination. It focuses on school children at latter years of the primary school and compares views of those attending “community” primary school and those at “standard” primary school. The theoretical part is based on the concept of Aspiration Level, Topological Theory and Social-Ecological Approach. I’ve focused on the relation between living in conditions of the social exclusion and formation of the academic and professional aspirations. Further, I analyze the problem of social exclusion and discrimination, because the environment the child grows up in forms his/her aspirations to certain extent and I go onto the specifics of psychodiagnostic of socioculturally disadvantaged school children and forming of the ethnical identity. The study is based on qualitative and quantitative data analyses that have been gathered by the method of semi-structured interviews. The.
Popis jednotky:Vedoucí práce: Jan Mareš.
Fyzický popis:103 s.