Pochopení a akceptace feministických pohádek dětmi předškolního věku
Ve své práci se zabývám problematikou feministických pohádek. Cílem je zjistit, zda jsou předškolní děti schopné feministickou pohádku přijmout a pochopit, a nakolik jsou ochotné se identifikovat s genderově atypickým hrdinou/genderově atypickou hrdinkou. V teoretické části práce se věnuji vysvětlen...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2008.
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/145167/fss_b/ |
Shrnutí: | Ve své práci se zabývám problematikou feministických pohádek. Cílem je zjistit, zda jsou předškolní děti schopné feministickou pohádku přijmout a pochopit, a nakolik jsou ochotné se identifikovat s genderově atypickým hrdinou/genderově atypickou hrdinkou. V teoretické části práce se věnuji vysvětlení základních pojmů a souvislostí. Zaměřuji se na téma genderu, genderové socializace, vývojového období předškolních dětí, pohádek a zobrazovaní maskulinity a femininity v nich. Teoretickým východiskem mé práce je sociální konstrukcionismus. V empirické části popisuji metodologii výzkumu a poté se věnuji analýze a interpretaci výsledků. Výzkumu se zúčastnilo osm předškolních dětí navštěvujících mateřskou školu. Těmto dětem jsem přečetla dvě feministické pohádky - pohádku Princezna v papírovém pytlíku (v originále The Paper Bag Princess) a pohádku Oliver Knoflíček je bábovka (v originále Oliver Button Is a Sissy). Poté jsem s dětmi vedla skupinové polostrukturované interview. Pomocí kvalitati. In my dissertation I deal with the question of feminist tales. The aim is to find out whether preschool children are able to accept and understand the feminist tales and to what extent they are ready to identify with the gender atypical hero/heroine. The theoretical part of my dissertation explains the basic concepts and context. It focuses on the topic of gender, gender socialization, developemental stage of preschool children, fairy-tales, and the representation of masculinity and femininity in fairy-tales. The theoretical framework of my dissertation is social constructionism. In the empirical part I describe the metodology of the research and then I focus on analyses and interpretation of the results. Eight children attending nursery participated in the research. I read out two feminist fairy-tales to the children - The Paper Bag Princess and Oliver Button Is a Sissy. Then I held group semi-structured interviews with the children. By means of qualitative analyses I aimed to answer . |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Kateřina Zábrodská. |
Fyzický popis: | 59 s. |