Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně základní školy

Čtenářská gramotnost je nejvýznamnější oblastí funkční gramotnosti, protože umožňuje získávání a osvojování informací ze všech oblastí lidského vědění. Provedli jsme výzkum čtenářské gramotnosti žáků primární školy s cílem zjistit, které faktory ovlivňují rozvoj čtenářské gramotnosti žáků a jaký je...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Najvarová, Veronika, 1980- (Autor práce)
Další autoři: Šimoník, Oldřich, 1943- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2008.
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/14647/pedf_d/
Obálka
Popis
Shrnutí:Čtenářská gramotnost je nejvýznamnější oblastí funkční gramotnosti, protože umožňuje získávání a osvojování informací ze všech oblastí lidského vědění. Provedli jsme výzkum čtenářské gramotnosti žáků primární školy s cílem zjistit, které faktory ovlivňují rozvoj čtenářské gramotnosti žáků a jaký je její stav. Zjistili jsme, že značný vliv na rozvoj čtenářské gramotnosti mají čtenářské charakteristiky žáků a rodinné prostředí. Na rozdíl od dvou předchozích faktorů se překvapivě ukázalo, že škola v plné míře nevyužívá svého potenciálu pro rozvoj čtenářské gramotnosti žáků. Čtení je v našich školách vysoce organizovaná činnost řízená učitelem. Jak naznačují výsledky PIRLS 2001 i našeho výzkumu, tento stav není pro rozvoj čtenářské gramotnosti žáků příliš příznivý. Abychom získali hlubší vhled do problematiky čtenářské gramotnosti a faktorů, které ji ovlivňují, rozšířili jsme zkoumání kvantitativní roviny čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy o použití metod kvalitativního př.
Reading literacy is the most important component of functional literacy, because it enables acquiring information from almost all areas of human activity. We carried out a research of reading literacy of primary-school pupils. The aim of the research was to find out which factors influence the development of primary-school pupils’ reading literacy. We came to the conclusion that the development of reading literacy of primary school pupils is to a great extent influenced by pupils’ reading characteristics and their family background. On the other hand the research showed that the school does not use its full potential for the development of pupils reading literacy. Reading is a highly controlled activity in Czech schools even though the results of the PIRLS 2001 project show that this is not desirable for the development of reading literacy. In order to achieve a better insight into the problem of reading literacy and the factors that influence its development we used the qualitative re.
Popis jednotky:Vedoucí práce: Oldřich Šimoník.
Fyzický popis:180 l.