Vztah mezi motivací žáků k učení a vybranými aspekty rodinného prostředí
Studie se zabývá vztahem mezi motivací k učení starších žáků a jejich rodinným prostředím - jeho subjektivní percepcí a stupněm vzdělání rodičů jako objektivní charakteristikou rodiny. Výzkum byl realizován na vzorku 132 žáků základní školy ve věku 12-15 let. Motivaci k učení jsme zjišťovali pomocí...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2007
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/75551/ff_m/ |
Shrnutí: | Studie se zabývá vztahem mezi motivací k učení starších žáků a jejich rodinným prostředím - jeho subjektivní percepcí a stupněm vzdělání rodičů jako objektivní charakteristikou rodiny. Výzkum byl realizován na vzorku 132 žáků základní školy ve věku 12-15 let. Motivaci k učení jsme zjišťovali pomocí námi upraveného dotazníku I. Pavelkové (2002). K posouzení rodinného prostředí jsme použili Škálu rodinného prostředí (Hargašová, Kollárik, 1986). Byl prokázán vztah mezi motivací k učení a devíti percipovanými faktory rodinného prostředí. Tyto vztahy jsou spíše slabé. Dále se prokázala souvislost mezi vyšším vzděláním rodičů a vyšší úrovní některých druhů motivace. V percepci rodinného prostředí byl prokázán mezipohlavní rozdíl ve vnímání konfliktnosti. V úrovni motivace nebyl prokázán rozdíl mezi dívkami a chlapci. Ve struktuře motivace k učení u žáků převládá instrumentální a pozitivní výkonová motivace The thesis is concerned with the relationship between pubescents' motivation for learning and their family environment - its subjective perception and the degree of parents' education as an objective characteristics of family. The research was carried out on a sample of 132 basic school pupils from the age of 12 to 15. Motivation for learning was surveyed with the help of a modified form of Pavelková's questionnaire (2002). For evaluation of family environment the Family Environment Scale was used (Hargašová, Kollárik, 1986). The relationship between motivation for learning and nine factors of family environment was established by the survey. These relationships are rather weak. The connection between higher education of parents and higher level of some kinds of motivation was also shown. Furthermore, there was an intersexual difference in perception of conflict within family environment. As for motivation, no difference between boys and girls was proved. In the structure of motivatio |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Zdenka Stránská |
Fyzický popis: | 96 l., [32] l. příl. |