Činnosti třídního učitele v současných podmínkách českého školství
Třídní učitel je koordinačním a integračním činitelem s řadou závažných výchovných úkolů ve vztahu k žákům své třídy, k jejich rodičům, k ostatním učitelům školy, k jejímu vedení a za jistých okolností také k širší veřejnosti. V této souvislosti se stává třídní učitel výchovným subjektem, který disp...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2007.
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/42028/pedf_d/ |
Shrnutí: | Třídní učitel je koordinačním a integračním činitelem s řadou závažných výchovných úkolů ve vztahu k žákům své třídy, k jejich rodičům, k ostatním učitelům školy, k jejímu vedení a za jistých okolností také k širší veřejnosti. V této souvislosti se stává třídní učitel výchovným subjektem, který disponuje značnými možnostmi pro ovlivňování zdravého duševního, tělesného a sociálního vývoje jednotlivých žáků a školní třídy. Práce se zabývá kvantitativním výzkumem činností třídního učitele pomocí výběrových šetření (čtyři dílčí dotazníková šetření deskriptivně relačního charakteru). Na činnosti vyplývající z funkce třídního učitele jsme nahlíželi prostřednictvím 240 třídních učitelů ze základních a středních škol (včetně středních odborných učilišť); 32 představitelů vedení různých typů škol, 310 rodičů žáků základních a středních škol (včetně SOU) a 248 žáků základních a středních škol (a SOU). Na základe empirických dat byl navržen systém činností třídního učitele, který reviduje dosavad. Form teacher is a coordinating and integrating factor with a number of important educational tasks in his or her relationship to his/her pupils, their parents, to other teachers of school, to school s management and least but not least to those who represent broader public. From this point of view a form teacher becomes an educational subject who is entitled to great possibilites as how to influence healthy intellectual, physical and social development of every single pupil as well as his/her class as a whole. This Ph.D. thesis concentrates on quantitative research of a form teacher s activities (with using four selective questionnaires of descriptive-correlation base). To observe form teacher s activities, we questionned 240 form teachers of elementary and secondary schools; 32 representatives of various kinds of schools, 310 elementary and secondary school pupils parents and furthermore 248 elementary and secondary schools pupils. On the basis of this empirical survey we suggest a ne. |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Stanislav Střelec. |
Fyzický popis: | 185 l. |