Vliv rodinného prostředí na vzestupnou intergenerační vzdělanostní mobilitu

Práce se zabývá vlivem rodinného prostředí na vzdělávací dráhu dítěte, kde rodiče mají základní nebo učňovské vzdělání (bez maturity) a jejich děti ve vzdělávacím systému vstoupily na úroveň vysokoškolského studia. Práce nahlíží na problematiku skrze optiku závěrů výzkumných šetření a teorií zabývaj...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Ergens, Tomáš, 1981- (Autor práce)
Další autoři: Rabušicová, Milada, 1956- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2007
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/163113/ff_b/
Obálka
Popis
Shrnutí:Práce se zabývá vlivem rodinného prostředí na vzdělávací dráhu dítěte, kde rodiče mají základní nebo učňovské vzdělání (bez maturity) a jejich děti ve vzdělávacím systému vstoupily na úroveň vysokoškolského studia. Práce nahlíží na problematiku skrze optiku závěrů výzkumných šetření a teorií zabývajících se intergenerační vzdělanostní reprodukcí a mobilitou. Tyto závěry hovoří o určitých faktorech (vzdělání rodičů, socioekonomický status rodiny, velikost a úplnost rodiny apod.) v rámci rodinného prostředí a jejich vlivu na pravděpodobnost dosažení určitého stupně vzdělání u dítěte pocházejícího z takové rodiny. Zejména nižší vzdělání rodičů a nízký socioekonomický status rodiny (související také s úrovní vzdělání rodičů) jsou okolnostmi, kterým je přisuzován znevýhodňující vliv. Děti pocházející z rodin s těmito charakteristikami tak mají menší pravděpodobnost dosažení vyššího (zejm. vysokoškolského) vzdělání. Stěžejní částí práce je kvalitativní šetření, které blíže nahlíží procesy v rodinách
This work concerns the influence of family background on educational career of a child. The influence is examined in families of parents that had achieved primary or apprentice education (those without A levels) whose children study at university. In this work the point of view is based on conclusions of researches and theories about intergenerational educational reproduction and mobility, which speak about influence of specific factors - education degree of parents, socioeconomic status, number of family members, completeness of the family etc. - on probability of reaching specific education grade of the child within the bounds of family background. Especially lower education grade of parents and low socioeconomic status of family (connected also with education grade of parents) are circumstances that are considered as disadvantage. Children coming from families with these characteristics have lower probability to achieve higher education (especially college education). Main part of t
Popis jednotky:Vedoucí práce: Milada Rabušicová
Fyzický popis:106 l.