Imaginativní schopnosti a jejich vztah ke kreativitě
Imaginativní schopnosti a jejich vztah ke kreativitě Diplomová práce je zaměřena na teoretické souvislosti a empirické ověření vztahu imaginativních schopností a tvořivosti. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak se liší úroveň imaginativních schopností a úroveň tvořivosti u studentů matematické a výtvarné...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2007
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/75612/ff_m/ |
Shrnutí: | Imaginativní schopnosti a jejich vztah ke kreativitě Diplomová práce je zaměřena na teoretické souvislosti a empirické ověření vztahu imaginativních schopností a tvořivosti. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak se liší úroveň imaginativních schopností a úroveň tvořivosti u studentů matematické a výtvarné školy. Teoretická část pojednává o problematice imaginace a tvořivosti z hlediska možných přístupů, teoretických východisek, vymezuje vztah ke kognitivním funkcím. Jsou uvedeny starší i současné koncepce, dosavadní výzkumy vztahu imaginace a tvořivosti, základní přehled diagnostických metod. Dále tato část obsahuje popis nové koncepce vizuálně kognitivního stylu Spatial versus object visualizers (předmětoví versus prostoroví vizualisté). Empirická část se zabývá analýzou úrovně imaginativních schopností a úrovní tvořivého myšlení studentů s odlišným studijním zaměřením. Začíná představením cílů výzkumu, formulací hypotéz, charakteristikou zkoumaného souboru a použitých diagnostic. Relationship between Creativity and Mental Imagery This thesis is focused on theoretical connections and empirical verification of the relationship between mental imagery and creativity. The goal of this study was to verify the discrepancy in the level of mental imagery and creativity between students of mathematics and students of an art school. The theoretic part deals with the problematics of imagery and creativity from the view of possible attitudes, theoretical resources and the relation of cognitive functions is defined. Some older approaches as well as recent concepts are introduced, several existing resources of the relationship between mental imagery and creativity are mentioned and basic survey of psycho diagnostic methods is given. Further this part contains the description of new visual cognitive approach “Spatial versus object visualizers“. Empiric part deals with an analysis of imaginative abilities level and the level of creative thinking of students with different st. |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Mojmír Svoboda |
Fyzický popis: | 162 l., [20] l. příl. : barev. il., grafy |