Sociální klima školy jako teoretický a výzkumný problém

Cílem této práce bylo uspořádat poznatky týkající se sociálního klimatu škol, historie jeho zkoumání a podat přehled současných přístupů ke zkoumání klimatu. Klima školy je rovněž představováno v kontextu relevantních příbuzných koncepcí jako je kultura školy a i v širších sociálně psychologických s...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Mareš, Jan, 1973 únor 15.- (Autor práce)
Další autoři: Macek, Petr, 1956- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2007
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/22918/fss_d/
Obálka
Popis
Shrnutí:Cílem této práce bylo uspořádat poznatky týkající se sociálního klimatu škol, historie jeho zkoumání a podat přehled současných přístupů ke zkoumání klimatu. Klima školy je rovněž představováno v kontextu relevantních příbuzných koncepcí jako je kultura školy a i v širších sociálně psychologických souvislostech, jako je teorie sociální identity, sociálních reprezentací a teorie postojů, které ukazují obecné aspekty vnímání, prožívání a komunikace vnitřního prostředí školy jeho aktéry. Empirickou část práce tvoří tři výzkumné studie. První dvě se z různých úhlů pohledu zaměřují na to, jak žáci subjektivně vnímají své školní sociální prostředí, zatímco třetí studie se pokusila postihnout formou analýzy produktu komunikační projevy aktérů školního prostředí ve specifickém prostředí internetové prezentace školy. Cílem první studie bylo postihnout formou zkrácené longitudinální studie vývojový aspekt názorů adolescentů na vnitřní prostředí školy. Nárůst kritičnosti k parametrům školního prostředí (jako je např. demokratičnost či vnímaná podpora ze strany učitelů) v průběhu adolescence ukazují nárůst konkrétních projevů zvýšené kritičnosti adolescentů ke školnímu prostředí a změnu vztahu k autoritám.
The goal of the thesis is to compile the current knowledge about school climate, its research history and to present an overview of the current approaches toward its study. School climate is introduced in the context of relevant related approaches such as school culture and in the more general social-psychological context of social identity theory, social representations theory and attitude theory that demonstrate the agents’ general perceptual, experiential and communicational aspects of school environment. The empirical part comprises three studies. The first two approach from different perspectives pupils’ subjective perceptions of their school environment. The third tries to apply product analysis to the communication behavior of various agents in the school environment in the specific context of school web presentation. The first study aims to demonstrate the developmental aspect of adolescents’ school perceptions through a cross-sectional short term longitudinal study. The increasing trend of criticizing various aspects of the school environment (e.g. democratic approach from the teachers or support from teachers) during adolescence shows how adolescents grow more critical towards school and their changing relationship toward authority.
Popis jednotky:Vedoucí práce: Petr Macek.
Fyzický popis:116 l., [13] l. příl. : il., grafy.