Možnosti diagnostiky psychosociálního klimatu školy

Předkládaná disertační práce se zabývá klimatem školy jako jedním z psychologických pojmů popisujících prostředí ve škole a problematikou jeho diagnostikování především na základních školách. Práce se pokouší o výčet a integraci různých diskurzů zabývajících se klimatem školy, a to jak po oborové li...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Ježek, Stanislav, 1974- (Autor práce)
Další autoři: Smékal, Vladimír, 1935- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2006.
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/18832/fss_d/
Obálka
Popis
Shrnutí:Předkládaná disertační práce se zabývá klimatem školy jako jedním z psychologických pojmů popisujících prostředí ve škole a problematikou jeho diagnostikování především na základních školách. Práce se pokouší o výčet a integraci různých diskurzů zabývajících se klimatem školy, a to jak po oborové linii \x{2013} sociálně psychologický, vývojově psychologický, organizačně psychologický či pedagogický diskurz \x{2013} tak po konceptuální linii \x{2013} zkoumání klimatu vs. zkoumání kultury. Závěrem konceptuální části práce je návrh sjednocujícího rámce pro různá pojetí klimatu \x{2013} jak pro jejich posuzování, tak pro jejich účelovou tvorbu. Prizmatem vytvořeného shrnujícího rámce práce nahlíží na širokou paletu metod používaných k diagnostice klimatu škol. Závěrem je konstatování, že nejčastěji používané metody \x{2013} kvantitativní, vysoce strukturované dotazníky \x{2013} a pojetí klimatu školy, které reprezentují, jsou produktem kulturně specifických interakcí mezi badateli a praktiky ve školství, což znamená velkou pravděpodobnost ztráty smyslu (validity) škál při převodu do prostředí ČR. Než převod zahraničních dotazníkových metod se jeví vhodnější postupně vyjednat použitelný smysl termínu klima školy mezi našimi praktiky a badateli.
The dissertation thesis deals with school climate as one of the psychological concepts describing organizational environment in school and with its assessment, mainly in secondary schools. The thesis tries to enumerate and integrate various discourses dealing with school climate both field-wise \x{2013} i.e. social-psychological, developmental, organizational and educational discourse \x{2013} and concept-wise \x{2013} i.e. organizational climate vs. culture. The conclusion of the conceptual part of the thesis is a proposal of an integrating framework for different conceptualizations of climate, both for their evaluation and purposeful creation. Through this framework a range of school-climate assessment methods is introduced. The conclusion is that the most prevailing methods of school-climate assessment \x{2013} qualitative highly structured questionnaires \x{2013} and the concept of school climate they represent, are a product of culture-specific interactions among various researchers and practitioners in education.
Popis jednotky:Vedoucí práce: Vladimír Smékal.
Fyzický popis:189 s. : tab., il.