Sociální reprezentace smrti u populací theravádových mnichů a jejich podpůrců na Srí Lance
"Dovedně žitá přítomnost přináší příjemnou budoucnost", tak lze jednou větou vyjádřit výsledek výzkumu sociálních reprezentací smrti u populací theravádových mnichů a jejich podpůrců na Srí Lance, který je v historii československé psychologie jedinečným příkladem etnopsychologického výzku...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2006.
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/8818/fss_r/ |
Shrnutí: | "Dovedně žitá přítomnost přináší příjemnou budoucnost", tak lze jednou větou vyjádřit výsledek výzkumu sociálních reprezentací smrti u populací theravádových mnichů a jejich podpůrců na Srí Lance, který je v historii československé psychologie jedinečným příkladem etnopsychologického výzkumu. Základní osnovu zdravého rozumu, do níž jsou vetkány sdílené představy a užívané praktiky vyrovnání se smrtí, tvoří etická podmíněnost prožívání v dimenzi dovedné-nedovedné (pin-pau, sinh.; kusala-akusala, páli), společně s vlastností znovunastávání (paralo, sinh.; punabbhava, páli) přesahující horizont života určité osoby. Práce je členěna do jedenácti kapitol. Hlavní důraz je kladen na metodologický a empirický aspekt. Teorie sociálních reprezentací, ze které pojednání vychází, a která určuje systematicky použitou metodologii zakotvené teorie, je částečně věnována kapitola první a třetí, v úplnosti pak kapitola druhá. Teoreticko-metodologický rámec výzkumného projektu je rozpracován v kapitole t. "Skilful living in the present brings a pleasant life in the future". This sentence expresses in short the results of the research that was focused on the social representations of death in the populations of theravada monks and their lay supporters in Sri Lanka. It is a unique example of etnopsychological research in the history of Czech and Slovak psychology. The basic structure of common sense is formed both by an ethical principle: the experiencing is dependent on the acting within dimension of wholesomeunwholesome (pin-pau, sinhala; kusala-akusala, pali), and by a quality of re-becoming (paralo, sinhala; punabbhava, pali) that overlaps the horizon of a particular person's life. And as a part of this common sense, the social representations of death consist of the shared images and practices, that help people to face up to the end. The thesis is divided into eleven chapters. The main stress is placed on methodological and empiric aspect of the work. Theory of social representations. |
---|---|
Fyzický popis: | 147 l. : tab., fot. |