Vzdělanostní homogamie a její regionální diferenciace v 90. letech dvacátého století v České republice
Předmětem práce je vzdělanostní homogamie, hypogamie a hypergamie v jednotlivých okresech České republiky v devadesátých letech dvacátého století. Analýza dat, které byly získány od Českého statistického úřadu, je rozdělena na část deskriptivní, popisující jednak hrubé míry sňatečnosti a absolutní v...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2006.
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/68395/fss_m/ |
Shrnutí: | Předmětem práce je vzdělanostní homogamie, hypogamie a hypergamie v jednotlivých okresech České republiky v devadesátých letech dvacátého století. Analýza dat, které byly získány od Českého statistického úřadu, je rozdělena na část deskriptivní, popisující jednak hrubé míry sňatečnosti a absolutní vzdělanostní homogamii, hypogamii a hypergamii, a na část explorativní, kde se věnujeme loglineárnímu modelování a relativním mírám vzdělanostní homogamie, hypogamie a hypergamie. Vždy se jedná o data, diferencovaná na základě věku snoubenců v době uzavření sňatku, tvořící skupiny 1) snoubenců bez ohledu na věk, 2) snoubenců ve věku do 30ti let a 3) snoubence ve věku nad 30 let. Byly formulovány hypotézy, z nichž ty, které říkají, že jednotlivé okresy České republiky se liší v absolutních mírách vzdělanostní homogamie, hypogamie i hypergamie a to v obou případech, jak s ohledem na věk, tak bez ohledu na věk snoubenců, a že vzdělanostní homogamie u snoubenců mladších 30ti let je vyšší než u sn. This work examines the educational homogamy, hypogamy and hypergamy and its regional differences in the nineties of twenty century in the Czech Republic. The analysis of data obtained from the vital registration is dividend into two parts. The firts part, the descriptive analysis deals with the regional differences in numers of marriages and with the regional differencies in the absolute measures of the educational homogamy, hypogamy and hypergamy. The explorative analysis is done by the means of log-linear modelling of the structure in relative educational homogamy. There are five hypotheses used for this work. According to the descriptive results the first two hypotheses about existing differencies in the absolute educational homogamy, hypogamy and hypergamy in every region of the Czech Republic without and with respekt for age of spouses can be accepted. The last one about higher educational homogamy among younger couples (up to 30 years old) than among the older fiance (more than 3. |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Tomáš Katrňák. |
Fyzický popis: | 82 l. : tab., map., graf. |