Sociální klima třídy žáků se specifickými výchovně vzdělávacími potřebami
V této práci jsem se zabývala sociálním klimatem školní třídy žáků se specifickými výchovně vzdělávacími potřebami. V teoretické části jsem se proto zaměřila na vysvětlení jednotlivých specifických poruch učení a chování, významem, jaký má školní třída pro dítě a dále také samotným pojmem sociální k...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2006
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/78579/fss_b/ |
Shrnutí: | V této práci jsem se zabývala sociálním klimatem školní třídy žáků se specifickými výchovně vzdělávacími potřebami. V teoretické části jsem se proto zaměřila na vysvětlení jednotlivých specifických poruch učení a chování, významem, jaký má školní třída pro dítě a dále také samotným pojmem sociální klima. Z možných přístupů ke zkoumání klimatu jsem si vybrala sociometrický, jehož objektem zájmu je školní třída jako sociální skupina. Při zkoumání je tedy důležitá struktura třídy, pozice a role, které jednotliví žáci zaujímají, a vztahy, které jsou ve třídě utvořeny. Z tohoto důvodu jsem se v teoretické části také zabývala školní třídou jako sociální skupinou a dále činiteli, které mohou ovlivnit její stav a vývoj. Výzkum byl proveden v 6.postupové třídě žáků se specifickými výchovně vzdělávacími potřebami. Všichni žáci měli těžší kombinované poruchy, většinou dyslexie, dysgrafie či dysortografie spojené s ADD či ADHD. Všechny děty byly diagnostikové z odborného pracoviště (. This paper is focused on a social climate in the classroom for pupils with special education needs. The research was made in the 6th grade classroom with 13 pupils. All of them were 11 or 12 years old. The children had special learning disabilities as dyslexia, dysgrafiea or dysortografia combinated with behaviour disorders as ADD or ADHD. They were diagnostic by psychologists. The research tried to get information about the relationships among children, their social posititon in the classroom, the rate of their authority and popularity by the SORAD questionaire. From the SORAD it was possible to get the kvantitative data and kvalitative as well. The results werent so bad. The emotional climate in this classroom belongs to the best 30% comparing to the common classrooms at the same grade altought there were found 2 boys with really difficult social position without any friends. |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Jan Mareš. |
Fyzický popis: | 47 l., [5] l. příl. |