Muzeum jako místo edukace a konstrukce národní identity /
Zastřešujícím cílem této mezioborové disertační práce je představit čtenářům vztah muzeí k sociální realitě lidí, která se zrcadlí v národně-identitotvorné roli muzeí. Spolu s tím je snahou disertační práce ukázat vztah muzeí k edukaci v 21. století, přičemž právě edukační rovina muzea se nevyhnutel...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2022
|
Témata: | |
On-line přístup: | https://is.muni.cz/th/h9wx2/ |
Shrnutí: | Zastřešujícím cílem této mezioborové disertační práce je představit čtenářům vztah muzeí k sociální realitě lidí, která se zrcadlí v národně-identitotvorné roli muzeí. Spolu s tím je snahou disertační práce ukázat vztah muzeí k edukaci v 21. století, přičemž právě edukační rovina muzea se nevyhnutelně pojí i s indentitotvorným rozměrem muzea, v tomto případě s národně-konstruktivistickým rozměrem expozice. Muzea a jejich expozice jsou totiž spjatá nejen s procesem konstrukce identity, ale i s procesem jejího osvojování si sociálními aktéry. Klíčovou identitou, o kterou se disertační práce zajímá, je identita národní. Národní identita je v disertační práci nahlížena především z hlediska její diskurzivní konstrukce. Hlavním cílem práce je zjistit, jak se na procesu konstrukce české národní identity podílí expozice Encyklopedie Slezska Slezského zemského muzea v Opavě. Cílem je odhalit, jakou podobu české národní identity expozice konstruuje a rekonstruuje, a skrze jaké prvky (exponáty a The ultimate goal of this interdisciplinary dissertation is to introduce the relationship of museums to the social reality of people, which is mirrored in the national-identity-forming role of museums. Along with this, the dissertation seeks to show the relationship of museums to education in the 21st century, while the educational level of the museum is inevitably linked to the indentity-forming dimension of the museum, in this case the national-constructivist dimension of the exhibition. Museums and their exhibitions are linked not only to the process of identity construction, but also to the process of its acquisition by social actors. The key identity that the dissertation is interested in is national identity. National identity is viewed in the dissertation primarily in terms of its discursive construction. The main aim of the dissertation is to find out how the exposition of the Encyclopaedia of Silesia of the Silesian Museum in Opava contributes to the process of construction of |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Vladimír Jůva |
Fyzický popis: | 295 stran |