Činitelé ovlivňující biofilní orientaci učitele a jeho přístup k (environmentální) výchově /
Cílem disertační práce je postihnout stěžejní aspekty ovlivňující vývoj biofilně/propřírodně orientovaného učitele a jeho přístup k výchově, a následně předložit jeho portrét, který je v disertační práci označován jako bioprofil. Teoretická část práce představuje filosofickou a pedagogickou platform...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2021
|
Témata: | |
On-line přístup: | https://is.muni.cz/th/jwxod/ |
Shrnutí: | Cílem disertační práce je postihnout stěžejní aspekty ovlivňující vývoj biofilně/propřírodně orientovaného učitele a jeho přístup k výchově, a následně předložit jeho portrét, který je v disertační práci označován jako bioprofil. Teoretická část práce představuje filosofickou a pedagogickou platformu, z níž disertační práce čerpá. Z filosofického hlediska je stěžejní koncepce evoluční ontologie, která nám umožňuje pochopení podstaty soudobé ekologické krize. Z pedagogického hlediska práce vychází především z klíčových myšlenek ekosociální teorie vzdělávání, která poukazuje na aktuální společenské problémy a požaduje, aby byly ve výchovně-vzdělávacím procesu náležitě reflektovány. Jako zastřešující metodologický diskurz byla zvolena kvalitativní metodologie. Pro sběr a interpretaci dat byla využita biografická metoda životní historie v kombinaci s narativním, fenomenologickým a hermeneutickým přístupem. Výsledný bioprofil, který vychází primárně ze spontánní narace respondentů, propoju The research problem covered by the dissertation thesis represents the factors which influenced the teacher´s biophile/pro-environmental orientation, and at the same time their specific approach to the (environmental) education and their pedagogical thinking in the whole. In the theoretical part of the dissertation thesis both, relevant philosophical and pedagogical concepts are introduced. From the philosophical point of view, the conception of evolutionary ontology is fundamental as it allows us to understand the essence of the contemporary ecological crisis. From the pedagogical point of view, the work builds on eco-social theory of education which is a conception pointing at current social problems and requiring them to be properly reflected in the educational process. In order to fulfill the goal of the research and to answer its questions, a qualitative approach was chosen. Within this approach, the life history method was used. The group of respondents consisted of four teacher |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Hana Horká |
Fyzický popis: | 127 listů |