Uživatelské aspekty vyhledávání tras ve virtuální realitě /
Orientace je běžný proces každého člověka především v neznámém prostředí. K tomuto účelu zpravidla používá soubor prvků, na jejichž základě se v prostoru řídí. S rozvojem technologií se v kartografii kromě skutečného prostředí čím dál více pracuje s virtuálními prostředími, jež jsou často využita ve...
Uloženo v:
| Hlavní autor: | |
|---|---|
| Další autoři: | |
| Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
| Jazyk: | Čeština |
| Vydáno: |
2018
|
| Témata: | |
| On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/btmot/ |
| Shrnutí: | Orientace je běžný proces každého člověka především v neznámém prostředí. K tomuto účelu zpravidla používá soubor prvků, na jejichž základě se v prostoru řídí. S rozvojem technologií se v kartografii kromě skutečného prostředí čím dál více pracuje s virtuálními prostředími, jež jsou často využita ve studiích navigace. Tato práce cílí především na objevení strategie vyhledávání trasy uživatelů virtuálních prostředí a její srovnání s uživateli schematického 2D plánku. Kromě toho se věnuje identifikaci a hodnocení orientačních bodů, které jsou použity při zjišťování strategií uživatelů. Pro tyto potřeby proběhlo uživatelské testování, ve kterém měli účastníci za úkol projít určenou evakuační trasu v budově, kterou se předem naučili z virtuální prohlídky nebo plánku podlaží. Pro sběr dat byla využita kombinace kvantitativních a kvalitativních metod, stěžejní pro tuto práci byla metoda Eye trackingu. Orientation is a common process of every single person, particularly in an unknown environment. For this purpose, a set of elements is used to navigate through space. Due to technological progress, cartography, in addition to the real environment, has been increasingly working with virtual environments, especially in field of navigation. This thesis is primarily focused on discovering wayfinding strategies of virtual environment users and their comparison with 2D floor plan users. Furthermore, it deals with the issue of identification and evaluation of landmarks which are applied in the process of finding user strategies. For these purposes a user study was designed and performed, during which participants had to navigate themselves through a designated evacuation route in a building, they learned beforehand from either the virtual tour or 2D floor plan. |
|---|---|
| Popis jednotky: | Vedoucí práce: Petr Kubíček |
| Fyzický popis: | 70 listů, 13 listů nečíslovaných příloh |