Jiří Pauer: Žvanivý slimejš a Červená Karkulka

Předmětem disertační práce jsou opery Jiřího Pauera Žvanivý slimejš a Červená Karkulka, které (pomineme-li Dvořákovu Rusalku) patřily k nejhranějším pohádkovým operám 2. poloviny 20. století (aspoň v historii české opery). Předkládaná práce shromažďuje všechny relevantní údaje o pohádkových operách...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Mazánek, Martin, 1979- (Autor práce)
Další autoři: Štědroň, Miloš, 1942- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2013
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/64691/ff_d/
Obálka
Popis
Shrnutí:Předmětem disertační práce jsou opery Jiřího Pauera Žvanivý slimejš a Červená Karkulka, které (pomineme-li Dvořákovu Rusalku) patřily k nejhranějším pohádkovým operám 2. poloviny 20. století (aspoň v historii české opery). Předkládaná práce shromažďuje všechny relevantní údaje o pohádkových operách Jiřího Pauera, podrobuje je zevrubné analýze jak po hudební, tak i po textové stránce. Disertační práce se také věnuje detailnímu pohledu na období tzv. socialistického realismu, neboť přímo koresponduje se skladatelovou kompoziční a hudebně organizační činností. Práce také přináší několik ucelených informací, které doposud nebyly nikde publikovány. Jedná se např. o výčet Pauerových žáků z období skladatelova působení na Akademii múzických umění v Praze, o výběr Pauerovy bibliografie s komentářem či o soupis provedení Pauerových pohádkových oper v českém prostředí. Tato práce tak dotváří další kapitolu z hudební historie 2. poloviny 20. století
The subject of this dissertation thesis are Jiří Pauer´s operas „Žvanivý slimejš“ (Blabbing Slug) and „Červená Karkulka“ (Little Red Riding Hood), that (if we disregard Dvořák´s „Rusalka“ - Undine) were amongst the most frequently played fairy tale operas of the 2nd half of the 20th century (at least in the history of Czech opera). The work submitted gathers all the relevant information on fairy tale operas by Jiří Pauer and analyses them in detail, both musically as in text. The thesis also deals with a detailed look on the period of the so called socialist realism, as this period directly corresponds with composer´s compositional and organisational activities. The work also brings a few comprehensive facts, that have not been published before. These are, for example, list of Pauer´s students from composer´s time at the Academy of Performing Arts in Prague, selection of Pauer´s bibliography with commentary, or inventory of Pauer´s fairy tale opera performances in the Czech milieu. In
Popis jednotky:Vedoucí práce: Miloš Štědroň
Fyzický popis:223 l.