Nárys teorie dramatizací literárních děl.
Disertační práce předkládá návrh teorie dramatizací literárních děl. I přesto, že dominantním zájmem textu je oblast teorie dramatizací, podstatná část úvodu je věnována historizaci celého problému. Vznik a rozšíření fenoménu dramatizací na konci devatenáctého století, ale především v průběhu stolet...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2012
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/195330/ff_d/ |
Shrnutí: | Disertační práce předkládá návrh teorie dramatizací literárních děl. I přesto, že dominantním zájmem textu je oblast teorie dramatizací, podstatná část úvodu je věnována historizaci celého problému. Vznik a rozšíření fenoménu dramatizací na konci devatenáctého století, ale především v průběhu století dvacátého, je podle autora práce zapříčiněn dvěma faktory, jež velmi úzce souvisí s pohyby v divadelním umění. Prvním z nich je posun dramatické struktury od tzv. objektivního dramatu směrem k subjektivizaci a epizaci, který měl za následek sblížení epiky s dramatem. Druhá příčina, která umožnila nárůst počtu dramatizovaných děl (textových i inscenačních), je spojena s emancipací divadelního umění, které se už nemuselo omezovat na pouhou ilustraci či interpretaci dramatu, ale pro své potřeby si začalo upravovat i texty jiných literárních druhů. Tyto dvě příčiny pak způsobily masivní rozšíření dramatizační praxe, jejíž význam se v československém kontextu projevil především ve třech obdobíc The dissertation proposes a dramatization of literary works theory. Although it predominantly focuses on the area of the dramatization theory, a substantial part of the introduction deals with the history of the whole issue. The author identifies two factors closely connected to changes in the theatrical art that caused the formation and expansion of the dramatization phenomenon at the end of the 19th century and primarily, during the 20th century. The first is the shift of the dramatic structure from the “objective” drama towards its more subjective and epic forms that lead to a confluence of the epic and drama. The second cause that enabled an increase of the number of dramatized works (textual and staged) is related to an emancipation of the dramatic art that no longer needed to limit itself to merely illustrating or interpreting of drama, but began to adapt texts from other literary genres. These two causes lead to a massive expansion of a dramatizing practice, the importance of wh |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Viktor Viktora |
Fyzický popis: | 186 s. |