Interpretace uměleckého díla se zřetelem k duchovní výchově

V umění lze nalézat vztahy a principy duchovního významu. Na možné cesty jejich interpretace poukazuji s použitím Arnheimovy tvarové teorie a Panofského ikonologie. Jedním z významných výrazových prostředků je kompozice obrazu. Kompozice nás odkazuje nejen k intenci autora a díla, ale i k strukturál...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Krátký, Jaroslav (Autor práce)
Další autoři: Stehlíková Babyrádová, Hana, 1959- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2010
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/195215/pedf_d/
Obálka
LEADER 05893ctm a22009737a 4500
001 MUB01000676164
003 CZ BrMU
005 20110503131649.0
008 110502s2010 xr ||||| |||||||||||cze d
STA |a POSLANO DO SKCR  |b 2019-11-27 
035 |a (ISMU-VSKP)101525 
040 |a BOD114  |b cze  |d BOD003 
072 7 |a 72/76  |x Výtvarné umění  |2 Konspekt  |9 21 
072 7 |a 7.01/.09  |x Umění  |2 Konspekt  |9 21 
080 |a 72/76.05  |2 MRF 
080 |a 7.073  |2 MRF 
080 |a 159.942  |2 MRF 
080 |a 7.01/.09  |2 MRF 
080 |a 72/76  |2 MRF 
100 1 |a Krátký, Jaroslav  |% UČO 195215  |* [absolvent PdF MU]  |4 dis 
242 1 0 |a Art Interpretation as Spiritual Education  |y eng 
245 1 0 |a Interpretace uměleckého díla se zřetelem k duchovní výchově  |h [rukopis] /  |c Jaroslav Krátký 
260 |c 2010 
300 |a 158 l. 
500 |a Vedoucí práce: Hana Babyrádová 
502 |a Dizertace (Ph.D.)--Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2010 
520 2 |a V umění lze nalézat vztahy a principy duchovního významu. Na možné cesty jejich interpretace poukazuji s použitím Arnheimovy tvarové teorie a Panofského ikonologie. Jedním z významných výrazových prostředků je kompozice obrazu. Kompozice nás odkazuje nejen k intenci autora a díla, ale i k strukturálním silám přírody a celého kosmu. V uvedeném smyslu přináším podněty k ,,besedám o umění“, poukazuji na jejich možné formy a způsoby. Připravil jsem také modelové příklady pro praktická cvičení směřující k podpoře výtvarného myšlení a tvarové senzitivity, k dovednosti rozpoznat kvalitní kompozici. Na uvedené navazuje ikonologické hledisko aplikované ve společných zamyšleních nad symbolikou vepsanou do obrazu, nad kontexty jeho duchovního poselství. V obou cestách, v ikonologii i tvarové teorii, shledávám příležitost směřovat žáky k duchovnímu prožitku lidské existence, v souhlase s pojetím ,,transcendence“ Jindřicha Chalupeckého.  |% cze 
520 2 9 |a There aspects and principles of spiritual significant to be found in art. The author identifies possible interpretative approaches in this regard using Arnheim’s shape theory and Panofsky’s iconology. One means of expressing meaning is the composition of an image. Composition refers us not just to the intentions of the author and the work, but also to the structural forces of nature and the cosmos as a whole. With this in mind, the author proposes materials for educational ‘art forums’ and identifies possible forms and methods for this. The author also prepared model examples for practical exercises directed at encouraging artistic thought and shape sensitivity and at developing the ability to recognise quality composition. In this connection he refers to the iconological perspective applied in joint reflections on the symbolism inscribed in images and on the contexts of its spiritual message. In both directions, in iconology and shape theory, the other sees an opportunity to guide stu  |9 eng 
650 0 7 |a emoce  |7 ph114465  |2 czenas 
650 0 7 |a ikonologie  |7 ph524437  |2 czenas 
650 0 7 |a interpretace uměleckého díla  |7 ph162886  |2 czenas 
650 0 9 |a art interpretation  |2 eczenas 
650 0 9 |a emotions  |2 eczenas 
650 0 9 |a iconology  |2 eczenas 
655 7 |a disertace  |7 fd132024  |2 czenas 
658 |a Specializace v pedagogice  |b Výtvarná výchova  |c PdF D-SPE VV (VV)  |2 CZ-BrMU 
700 1 |a Stehlíková Babyrádová, Hana,  |d 1959-  |7 mzk2002103151  |% UČO 1422  |4 ths 
710 2 |a Masarykova univerzita.  |b Katedra výtvarné výchovy  |7 mzk2007412327  |4 dgg 
856 4 1 |u http://is.muni.cz/th/195215/pedf_d/ 
CAT |c 20110502  |l MUB01  |h 1534 
CAT |a HANAV  |b 02  |c 20110503  |l MUB01  |h 1316 
CAT |c 20110627  |l MUB01  |h 1921 
CAT |c 20110627  |l MUB01  |h 2331 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20110707  |l MUB01  |h 1145 
CAT |a batch  |b 00  |c 20120324  |l MUB01  |h 0147 
CAT |c 20120610  |l MUB01  |h 2024 
CAT |a BATCH  |b 00  |c 20130304  |l MUB01  |h 1229 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20130521  |l MUB01  |h 1600 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20130522  |l MUB01  |h 0740 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20130814  |l MUB01  |h 0913 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20130904  |l MUB01  |h 0808 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20140424  |l MUB01  |h 0822 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20141009  |l MUB01  |h 0746 
CAT |c 20150901  |l MUB01  |h 1446 
CAT |c 20150921  |l MUB01  |h 1408 
CAT |a BATCH  |b 00  |c 20151226  |l MUB01  |h 0153 
CAT |a BATCH-UPD  |b 00  |c 20170301  |l MUB01  |h 2352 
CAT |a HANAV  |b 02  |c 20180314  |l MUB01  |h 1023 
CAT |a HANAV  |b 02  |c 20180510  |l MUB01  |h 0040 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20180828  |l MUB01  |h 0754 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20190516  |l MUB01  |h 0907 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20190613  |l MUB01  |h 1056 
CAT |c 20191127  |l MUB01  |h 1421 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20191204  |l MUB01  |h 1456 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20210106  |l MUB01  |h 2346 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20210106  |l MUB01  |h 2347 
CAT |c 20210614  |l MUB01  |h 0953 
CAT |c 20210614  |l MUB01  |h 1942 
CAT |a BATCH  |b 00  |c 20210724  |l MUB01  |h 1205 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20211222  |l MUB01  |h 0017 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20220811  |l MUB01  |h 2128 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20220811  |l MUB01  |h 2128 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20220811  |l MUB01  |h 2129 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20220811  |l MUB01  |h 2129 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20230213  |l MUB01  |h 0640 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20230730  |l MUB01  |h 2140 
CAT |a HANAV  |b 02  |c 20230914  |l MUB01  |h 1649 
CAT |a HANAV  |b 02  |c 20230914  |l MUB01  |h 1649 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20240306  |l MUB01  |h 1949 
CAT |a POSPEL  |b 02  |c 20240629  |l MUB01  |h 0748 
LOW |a POSLANO DO SKCR  |b 2019-11-27 
994 - 1 |l MUB01  |l MUB01  |m VYSPR  |1 PEDF  |a Pedagogická fakulta  |2 KDEP  |b ÚK - depozitář  |3 VP-340  |5 3201067146  |8 20110317  |f 71  |f Prezenční SKLAD  |r 20110317 
AVA |a PED50  |b PEDF  |c ÚK - depozitář  |d VP-340  |e available  |t K dispozici  |f 1  |g 0  |h N  |i 0  |j KDEP