Vnímání prostoru a času usedlými a nomádskými kulturami
Dizertační práce se zabývá různými způsoby vnímání času a prostoru v kontextu nomádských a usedlých kultur. Podle fenomenologů, ale též fyziků, není charakter vnímaného světa nic jiného než výsledek způsobu jeho pozorování. Jinými slovy, právě ona pozice, ze které je svět pozorován, je zásadní pro v...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2009.
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/15946/prif_d/ |
Shrnutí: | Dizertační práce se zabývá různými způsoby vnímání času a prostoru v kontextu nomádských a usedlých kultur. Podle fenomenologů, ale též fyziků, není charakter vnímaného světa nic jiného než výsledek způsobu jeho pozorování. Jinými slovy, právě ona pozice, ze které je svět pozorován, je zásadní pro vytvoření „reality“ pozorovatele. Existuje neomezené množství těchto pozic; charakter subjektivní reality jedince je závislý na fyzických, psychických i jiných vlastnostech člověka. Podobně platí, že lidské kultury budou žít v různých lebensweltech podle toho, jaký způsob obživy provozují, v jakých ekologických podmínkách žijí a jakými historickými zkušenostmi prošly. Za nejvýznamnější faktory, určující podobu vnímaného času a prostoru byla určena míra mobility kultury. Proti sobě byly postaveny kultury pasteveckých nomádů na jedné straně a kultury usedlých zemědělců na straně druhé, v úvahu byly brány i kultury lovecko-sběračské. Studované kultury byly vybrány na základě ryzosti jejich ekono. This dissertation discusses various kinds of time / space perception in the sedentary and mobile cultures context. According to phenomenologists but also physicians, the fashion of the perceived world is nothing but the result of the manner of observation. Thus, this is the position, from which one observes the world, what is crucial for creation one´s “reality“. There are indefinite positions of various views; the person´s subjective reality depends on his or her physical, psychical and other characteristics. Analogically, human cultures will “inhabit” different “worlds” according to their subsistence, ecologic conditions, historical experiences etc. The extent of mobility has been identified as one of the most important moments, shaping the approach to time / space. Two cultural systems were posted as opposites: pastoral-nomadic cultures on the one side and sedentary peasants on the other. Hunters and gatherers were taken into account as well. The studied cultures were chosen on the . |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Jaroslav Malina. |
Fyzický popis: | 181 s. |