Film před tabulí. Idea školního filmu v prvorepublikovém Československu

Tato disertační práce se zabývá procesem institucionalizace školního filmu v Československu, a to na pozadí vývoje myšlenky o vzdělávacím potenciálu filmového média. Práce vycházející primárně z archivních zdrojů a dobových pramenů a literatury mapuje, v jakých etapách a jakým způsobem se v prvorepu...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Česálková, Lucie, 1983- (Autor práce)
Další autoři: Voráč, Jiří, 1965- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2009
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/64587/ff_d/
Obálka
Popis
Shrnutí:Tato disertační práce se zabývá procesem institucionalizace školního filmu v Československu, a to na pozadí vývoje myšlenky o vzdělávacím potenciálu filmového média. Práce vycházející primárně z archivních zdrojů a dobových pramenů a literatury mapuje, v jakých etapách a jakým způsobem se v prvorepublikovém Československu hovořilo o možnosti využít film v oblasti vzdělávání, a upozorňuje na klíčové instituce a osobnosti, které debatu na toto téma vedly. Z hlediska mediální praxe navazovalo promítání filmů žákům při vyučování na tradici pořádání přednášek s diapozitivy a praktiky produkce, distribuce i uvádění kulturně-výchovných filmů ve 20. a na přelomu 30. let 20. století, do této koncepce se dále velmi významně promítla zkušenost školského rozhlasu. Práce si všímá všech těchto oblastí a přibližuje klíčové instituce, jež aktivity tohoto typu provozovaly. V případě přednášek s diapozitivy připomíná roli zájmových klubů (Klub čs. turistů atp.) v rámci vzdělávací praxe první republiky
This disertation thesis deals with the proces sof institutionalization of the educational film in the Czechoslovakia on the background of the whole development of the idea about the educational potential of film medium. The work analysis mainly archival sources and period literature and it describes in which periods and how developer the debate about the possibility to use film for education. It mentions key institutions and individuals engaged into this debate. Screening films in classrooms from the point of view of media practice continued a tradition of slide-lectures, practices of production, distribution and screening of culturally-educational film in 1920s and 1930s. The conception of educational film was also strongly influenced by the previous experience of school radio broadcasting. The thesis introduces key institutions joined into the activities already mentioned. In the case of slide-lectures it mentions the role of interest groups and organisations in the education system
Popis jednotky:Vedoucí práce: Jiří Voráč
Fyzický popis:260 l.