Prolegomena k sociologické analýze hudebního vkusu
Diplomová práce je základním uvedením do problematiky sociologické analýzy hudebního vkusu formou seznámení se s co nejširší paletou oblastí, otázek, teorií a konceptů, interdisciplinárně propojených, které se k tématu vážou. Obsahem práce je tedy postupné přiblížení hlavních oblastí, které determin...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2008.
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/74790/fss_m/ |
Shrnutí: | Diplomová práce je základním uvedením do problematiky sociologické analýzy hudebního vkusu formou seznámení se s co nejširší paletou oblastí, otázek, teorií a konceptů, interdisciplinárně propojených, které se k tématu vážou. Obsahem práce je tedy postupné přiblížení hlavních oblastí, které determinují a strukturují hudební vnímání, potažmo hudební vkus. Studie sleduje výchozí fyzikálně-psychologickou bázi, dále konstituci sociologie hudby a její hlavní témata zájmu, vytvoření moderního paradigmatu hudebního vnímání, přehled teorií a konceptů sociologie vkusu i vliv konkrétních sociodemografických intervenujících proměnných. V závěru je nastíněna možnost vytvoření obecného schématu, které by mohlo uchopit a popsat jev hudebního vnímání/vkusu v jeho komplexnosti a vnitřní provázanosti. Formát, rozsah i obsah práce je zvolen v intencích charakteru prolegomen, tedy jako základní a mapující uvedení do oblasti zkoumání hudby a hudebního vkusu, jakožto témat velmi zřídka a parciálně reflekto. This thesis is supposed to be the initiatory introduction into the questions of sociological analysis of musical taste, in the way of familiarization with the wide range of fields, issues, theories and concepts that are interdisciplinary interconnected. Study is concerned about approximation of main domains that structure and determinate musical perception and musical taste. We follow the themes like underlying physical-psychological basis, constitution of sociology of music and its disciplines, formation of the modern paradigm of musical perception, overview of theories and concepts in the sociology of taste and the influence of particular sociodemographic variables. In the conclusion we can see the possible formulation of general scheme, that is disposed to conceptualize and describe the phenomenon of musical perception/taste in its complexity and intertwinement. Size, range and content of thesis is chosen in the prolegomenical intention - as a basic and surveying introduction into t. |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Csaba Szaló. |
Fyzický popis: | 90 s. |