Priority českých vysokých škol v kontextu diskurzu společnosti vědění

K nápadu zaměřit se v diplomové práci na vysoké školy přivedly autorku současné diskuze o nové roli vysokých škol a vysokoškolského vzdělání ve společnosti. V diskurzu evropské politiky je vysoce vzdělaná populace, zapojená navíc do procesu celoživotního učení, považována za klíčový prvek hospodářsk...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Pudilová, Šárka, 1977- (Autor práce)
Další autoři: Rabušic, Ladislav, 1954- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Čeština
Vydáno: 2008.
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/52746/fss_m/
Obálka
Popis
Shrnutí:K nápadu zaměřit se v diplomové práci na vysoké školy přivedly autorku současné diskuze o nové roli vysokých škol a vysokoškolského vzdělání ve společnosti. V diskurzu evropské politiky je vysoce vzdělaná populace, zapojená navíc do procesu celoživotního učení, považována za klíčový prvek hospodářského růstu a konkurenceschopnosti. Koncept společnosti vědění je proto teoretickým východiskem této studie. V sociologickém diskurzu byl počáteční Bellův optimismus nahrazen kritičtějšími úvahami, zabývajícími se nezamýšlenými důsledky rostoucího počtu vysokoškolsky vzdělaných a vlivem státní moci v oblasti vzdělávání. Cílem této diplomové práce je zjistit, jak se současné trendy promítají do strategických plánů vysokých škol v České republice a následně odvodit, jak tyto instituce chápou svou roli ve společnosti. Základem studie je kvantitativní analýza textů dlouhodobých záměrů vysokých škol a dlouhodobého záměru ministerstva školství. Výsledky textové analýzy jsou pak konfrontovány se stat.
Contemporary debates about the new role of higher education in society have aimed the author´s interest at universities. Highly educated population, which is engaged also in lifelong learning is widely perceived, particularly in European political discourse, as desirable for economic growth and competitiveness. The concept of knowledge society, mentioned by many political documents concerning education, is also the basic point of this text. In the sociological discourse Bell´s idealistic view of the post-industrial society has been replaced with more critical ideas about unintended consequences and the power of the state. The aim of this paper is to find out, how these trends are reflected by universities in the Czech Republic and consequently how they see themselves in their new role. This study is based on quantitative text analysis of the official long-term university documents and one similar ministerial document. Results of the text analysis are confronted with accessible statisti.
Popis jednotky:Vedoucí práce: Ladislav Rabušic.
Fyzický popis:1 CD-ROM