Zkušenost postižení autismem u vlastního sourozence
Tato práce se zaměřuje na zkušenost postižení autismem u vlastního sourozence. Dosavadní práce týkající se autismu obsahovaly poznatky o postižení či možnostech rozvíjení potenciálu postižených lidí; při zaměření na sociální okolí byly v centru pozornosti zejména matky, vliv postiženého na zdravého...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2008.
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/182115/fss_b/ |
Shrnutí: | Tato práce se zaměřuje na zkušenost postižení autismem u vlastního sourozence. Dosavadní práce týkající se autismu obsahovaly poznatky o postižení či možnostech rozvíjení potenciálu postižených lidí; při zaměření na sociální okolí byly v centru pozornosti zejména matky, vliv postiženého na zdravého sourozence byl dlouhou dobu opomíjen. Tato práce se snaží podívat na sourozenecký vztah pohledem zdravých sourozenců. Teoretická část obsahuje poznatky o autismu a sourozenectví, poté jsou uvedeny dosavadní studie v dané oblasti, empirickou část práce tvoří kvalitativní výzkum. Na základě interpretativní fenomenologické analýzy polostrukturovaných rozhovorů, které byly realizovány se sedmi respondenty, bylo zjištěno, že sourozenci dětí s autismem se setkávají s nepochopením ze strany kamarádů i společnosti, mají pocit, že je jejich sourozenci věnováno více pozornosti rodičů, vnímají, že musí rodičům pomáhat a dochází tak k omezení jejich zájmů, obávají se budoucnosti, kdy budou muset převzít. This paper is focused on experience of an autistic handicap of the sibling. Up to now studies about autism contain information about handicap, chance to develop potential of handicaped people; studies about social environment of these people were focused on mothers, influence of handicaped chidren on their typical developing siblings was left out for long time. This paper try to see the sibling relationship by the typical developing children’s view. Theoretical part contains information about autism and sibling relationships, then there is view of existing studies in this area, the empirical part is qualitative research. Interpretative fenomenological analysis of seven interviews with typical developing chidren showed that siblings of children with autism have to face a lack of understanding from their friends and society, they suffer from lack of attention from parents, they have to help parents with their siblings and reduce own hobbies, they are afraid of future because of caring ab. |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Jan Vančura. |
Fyzický popis: | 62 s. : příl. |