Peut-on parler d'un argot des jeunes? : analyse lexicale des universaux argotiques... II.

Hlavním tématem disertační práce nazvané Peut-on parler d"un argot des jeunes ? (což lze jen volně přeložit jako Lze hovořit o slangu mládeže?) je srovnání společných a odlišných obecných rysů slangového projevu mladých v rozdílném sociálním a etnickém prostředí. Materiálovým východiskem se sta...

Celý popis

Uloženo v:
Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Polická, Alena, 1977- (Autor práce)
Další autoři: Miličková, Ladislava, 1950- (Vedoucí práce)
Typ dokumentu: VŠ práce nebo rukopis
Jazyk:Francouzština
Vydáno: 2006.
Témata:
On-line přístup:http://is.muni.cz/th/12093/ff_d/
Obálka
Popis
Shrnutí:Hlavním tématem disertační práce nazvané Peut-on parler d"un argot des jeunes ? (což lze jen volně přeložit jako Lze hovořit o slangu mládeže?) je srovnání společných a odlišných obecných rysů slangového projevu mladých v rozdílném sociálním a etnickém prostředí. Materiálovým východiskem se staly projevy mladých lidí, převážně chlapců ze dvou francouzských učilišť (v multietnické Paříži a v provinčním městě Yzeure ve střední Francii) a z českého učiliště v Brně. Sběr materiálu probíhal ve třech etapách: nejprve byli žáci pozorováni při spontánní konverzaci a zároveň skrytě nahráváni (sociolingvistická metoda participačního pozorování), následně jim byla naše identita odhalena a v rámci výuky národního jazyka byli vyzváni k vyplnění dotazníku (kvantitativní sběr slangového lexika) a nakonec o jednotlivých lexémech a o slangu vůbec diskutovali s vědomím pořizovaného záznamu (metoda semi-direktivního rozhovoru). Kombinace těchto tří metod poskytla jak kvantitativní, tak kvalitativní sondu.
Can we speak about youth slang? Lexical analysis of slang universalisms in the language of young students in vocational schools in Paris and Yzeure (France), and in Brno (Czech Republic) This thesis deals with the term \x{201c}youth slang\x{201c} in its psychological and sociological motivations and tries to find common aspects for all teenagers, which could be called \x{201c}youth slang universalisms\x{201d}, from a sample of students from three sociolinguistically different localities. It combines three methods of data-collection: participant observation in chosen classes where conversation was recorded secretly, a questionnaire about slang terms used between peers, and finally interviews involving epilinguistic topics. This research highlighted the increasing role of mass-media in the constitution of \x{201c}common youth slang\x{201d}, how speaking some special type of slang relates to concepts of teenage identity, and the representation of a \x{201c}slang imagination\x{201d} that is shown in the example of Brno"s local slang (known as.
Popis jednotky:Vedoucí práce: Ladislava Miličková.
Fyzický popis:l. 574-790.