Psychologické zisky a ztráty rodičů dětí s mentálním postižením
Disertační práce se zabývá náročnými ale také pozitivními zkušenostmi rodičů dětí s mentálním postižením. Teoretická část je uvedena problematikou zapojení člověka s mentálním postižením do společnosti, dále se zabývá tématem vyrovnání se rodičů s postižením vlastního dítěte a speciálními aspekty je...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2006.
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/19268/fss_d/ |
Shrnutí: | Disertační práce se zabývá náročnými ale také pozitivními zkušenostmi rodičů dětí s mentálním postižením. Teoretická část je uvedena problematikou zapojení člověka s mentálním postižením do společnosti, dále se zabývá tématem vyrovnání se rodičů s postižením vlastního dítěte a speciálními aspekty jejich rodičovství a podává přehled poznatků o pozitivním přínosu mentálně postižených dětí pro jejich rodiče. Tento pozitivní přínos plyne částečně z toho, že rodiče vnímají postižení svého dítěte až na druhém místě, důležitější je pro ně dítě samo. Část pozitivního přínosu rodičů je také možné vysvětlit jako součást růstu rodičů, ke kterému dochází v důsledku čelení nepříznivým skutečnostem. Tyto adaptivní změny (označované v odborné literatuře např. jako posttraumatický růst) plynou ze zvládání nároků obsažených v péči o dítě, z velice náročné zkušenosti, kterou rodiče s určitým časovým odstupem vnímají jako obohacující. Výzkum, kterého se účastnilo celkem 94 matek a 20 otců postižených dě. The thesis focuses on challenging but also positive experience of parents of children with intellectual disability. The review starts with the topic of the integration of people with intellectual disability in the society. The following chapter describes the process of adaptation of parents facing the disability of their child and special aspects of their parenthood including benefits connected with the parenting of a child with disability. Benefits for parents resource from the relationship with their child despite his or her handicap because it is the child and not his or her handicap what becomes a priority for them, and also from their personal growth caused by facing the unfavorable reality. These parental changes (in references called also Posttraumatic growth) arise in order to cope with challenges accompanying the care of a child with disability. Many parents consider their demanding experience also enriching after a certain period of time. Ninety-four mothers and twenty father. |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Vladimír Smékal. |
Fyzický popis: | 147 l., [7] l. příl. : tab., graf. |