České ženské umění druhé poloviny 20. století v kontextu angloamerického feministického myšlení
Práce představuje české ženské umění, tak jak je reprezentováno VB a EK na pozadí estetiky vzniklé v jiných sociálních, kulturních i uměleckých podmínkách a hledá různorodé spojitosti, rozdíly a souvislosti. Srovnáním s angloamerickou feministickou estetikou, popřípadě konkretními díly feministickéh...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Typ dokumentu: | VŠ práce nebo rukopis |
Jazyk: | Čeština |
Vydáno: |
2006.
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://is.muni.cz/th/110215/ff_b/ |
Shrnutí: | Práce představuje české ženské umění, tak jak je reprezentováno VB a EK na pozadí estetiky vzniklé v jiných sociálních, kulturních i uměleckých podmínkách a hledá různorodé spojitosti, rozdíly a souvislosti. Srovnáním s angloamerickou feministickou estetikou, popřípadě konkretními díly feministického umění, je verifikována míra aplikovatelnosti vybraných teorií na české umění. V případě Evy Kmentové jde o tvorbu vznikající v období, kdy v našich podmínkách feministické hnutí nijak aktivně nepůsobilo. Přesto se v dílech obou umělkyň objevují základní aspekty světového feministického umění využívané způsobem pro něj typickým. Eva Kmentová i Veronika Bromová přirozeně reagují na tématiku a zákonitosti feministického umění, zabývají se problematikou tělesnosti a erotiky s tím, jak jsou spojeny s rozlišením soukromého a veřejného, kdy pomocí vlastní tělesnosti reflektují společenské problémy a stereotypy. Věnují se také teoriím vizuality - otázkám vnímání, voyerismu, vztahu mezi vid. The text presents czech women art as is represented by Veronika Bromova and Eva Kmentova on the background of estetics emerged from other social, cultural and artistic confidions locks forwarious commonalities, differences and influences. Through comparition with anglo-american feminist estetics, or particular praxes of feminist art, the extent of aplicability of wheted theories on the Czech art is warified. In the case of Eva Kmentova it coverns peaces of art created in the period, when in local Czech conditions feminism movement was not active. When Eva Kmentova and Veronika Bromova through thein own body reflect social isuess and stereotipes , Eva Kmentova and Veronika Bromova naturally react to the themes and practices of feminist art that concreans primariáty bodylity and eroticism as connected to distinetion of private and public. This way they ingage with theories of visuality, question of sensation, voayerism, relation between sešiny and beeing seen, visual interaktivity and t. |
---|---|
Popis jednotky: | Vedoucí práce: Alena Pomajzlová. |
Fyzický popis: | 44 l., [3] l. obr. příl. (některé barev.). |